תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

כאבי בטן בהריון

הריון זו תקופה רגישה, שבה גוף האישה עובר שינויים רבים. לכאבי בטן שמופיעים בהריון יכולות להיות סיבות רבות, חלקן קשורות להריון וחלקן אינן קשורות להריון, אלא להפרעות עיכול או בעיות בריאות שונות. אם את בהריון וחשה כאבים בבטן, ייתכן שניתן להקל באמצעות רפואה סינית טבעית – טיפול עדין, שאינו פולשני ואינו כרוך בתופעות לואי.

כאבי בטן שקשורים בהריון

מומלץ לשים לב לשלב ההריון, מפני שהכאבים עשויים לנבוע מן השינויים הפיזיולוגיים השונים, התואמים את השלב שבו את נמצאת:

במחצית הראשונה יכולים להופיע:

  • כאבים בבטן התחתונה בצד ממוקד – כאבים שמופיעים בצד שמאל או ימין עשויים להעיד על הריון חוץ רחמי, תופעה המצריכה טיפול מידי.
  • כאבי בטן בהריון צעיר על רקע שינויים גופניים וגדילה של הרחם – מופיעים בטרימסטר הראשון ודומים לעתים לכאבי מחזור.
  • כאבי בטן כמו קלקול קיבה בהריון – עלולים להיות מלווים בהתכווצויות ובדימום, ולהופיע בבטן האמצעית או התחתונה – יכולים להעיד על הפלה.

לצד זה, ייתכן כמובן מצב של כאבי בטן בסוף ההריון. במחצית השנייה להריון יכולים להופיע:

  • התכווצויות של הרחם – מעין התקשויות בלתי סדירות, בדרך כלל גם לא כואבות. זוהי תופעה נורמלית בהריון.
  • כאבי בטן עליונה בהריון – עלולים לנבוע מרעלת הריון.
  • בעיות אחרות שעלולות להופיע קשורות בזיהום תוך רחמי, קרע של הרחם או היפרדות שליה – במקרה כזה מופיעים כאבי בטן, שמלווים בדרך כלל בדימום נרתיקי.

כאבי בטן שאינם קשורים ישירות להריון

כאב בטן בהריון עלול להיגרם מסיבות מגוונות אחרות. זוהי תקופה בה מערכות הגוף השונות עוברות טלטלה, שינויים והסתגלות, והתפקוד של מערכת העיכול עשוי להיפגע במהלך ההריון. ישנן נשים שנכנסות לתוך תקופת ההריון כשהן נושאות איתן הפרעות עיכול קודמות. במקרים שכאלו יש מי שסובלות מהחמרה במצב, ואחרות מעידות שאין כל שינוי, ולעתים אפילו מתרחשת הטבה. יש מי שמפתחות הפרעות עיכול במהלך ההריון. במקרה כזה, בעיות העיכול עשויות לחלוף  עם הלידה.

 מהן בעיות העיכול הנפוצות בהריון?

  • גזים בבטן – נשים רבות מדווחות על הופעה של נפיחות וגזים בהריון.
  • שלשולים בהריון – במהלך ההריון עשויה המערכת החיסונית של האישה להיחלש, מסיבות שונות, דבר שעלול להעלות את הסיכון לזיהומים והפרעות שונות. שלשול בהריון יכול להופיע על רקע זיהומי או על רקע שינויים בתפריט. לקראת סוף ההריון, שלשולים יכולים לבשר את הלידה המתקרבת והופעת הצירים.
  • צרבת בהריון – אחת הבעיות הנפוצות ביותר שמטרידות נשים בהריון. צרבת בהריון מופיעה פעמים רבות על רקע היחלשות השריר הסוגר בין הווושט לקיבה, ועלייה של תוכן הקיבה במעלה הוושט. הצרבת עלולה לגרום לכאב ואי נוחות רבה. לעתים היא מופיעה כסימפטום לבעיית עיכול אחרת, כדוגמת מעי רגיז בהריון, גזים, או אולקוס בהריון.
  • עצירות בהריוןעצירות בהריון עשויה להופיע על רקע שינויים הורמונליים ועלייה ברמת ההורמון פרוגסטרון, שמאט פעילות מעיים.
  • הליקובקטר פילורי בהריון – חיידק הליקובקטר פילורי פוגע ברקמה הרירית של הקיבה ועלול לגרום לבחילות, כאב בטן ואפילו אולקוס בהריון.
  • מחלות מעי דלקתיות– מחלות מעי דלקתיות, דוגמת קרוהן או קוליטיס, עלולות להשפיע על מהלך ההריון. נשים שמחלתן מאוזנת הן בעלות סיכוי טוב וגבוה להריון תקין. מי שחולות בקוליטיס ואינן מאוזנות, נוטות לסיבוכים שונים ולידה מוקדמת. כאבי בטן בהריון

 כיצד ניתן להקל על כאבי בטן חזקים בהריון באמצעים ביתיים?

בשל הרגישות הכרוכה בתקופה זו, חשוב לציין כי במקרה שבו מופיעים כאבי בטן חזקים בהריון, דימום, צירים חזקים, חום, שלשולים בלתי פוסקים או תופעות גופניות נוספות – מומלץ להגיע לבדיקה רפואית, ללא דיחוי.

במקרים בהם מופיעים כאבי בטן קלים, ושבהם אין חשש שמדובר בבעיות שקשורות בהריון, ניתן להקל באמצעים ביתיים ופשוטים על הכאב:

  • ותרו על מזונות שעלולים ליצור קשיי עיכול, נפיחות וגזים, כדוגמת מוצרי חלב ניגר, ירקות ממשפחת המצליבים (כרוב, ברוקולי וכרובית, למשל) וקטניות בלתי מושרות, כדוגמת שעועית, חומוס ופול. קטניות כדוגמת עדשים ואפונה עשויות להיות קלות יותר לעיכול, במיוחד אם הושרו לפני הבישול.
  • שתו חליטת זרעי שומר וגרניום לימוני – לזרעי השומר ישנן תכונות שמרגיעות רגישות וכאבי בטן. גרניום לימוני יכול לפתור בעיות של צרבות בזמן הריון והצמח מאד בטוח לשימוש גם בהריון.
  • הימנעו מאכילת מזון מעובד, מתובל מאוד, שמנוני או מטוגן, במקרה של כאבי בטן, נפיחות ותחושה של צרבת, במיוחד עבור מי שסובלת ברקע מאולקוס או מחלות מעי דלקתיות.
  • מכשיר טנס – שימוש במכשיר טנס יכול להפחית ולשכך כאבי בטן וגב, בעזרת זרמים חשמליים קלים. זהו מכשיר שניתן לרכוש ולהשתמש בו באופן עצמאי בבית, כמובן לאחר התייעצות עם הרופא המטפל.

טיפול בכאבי בטן בזמן הריון בראי הרפואה הסינית

הרפואה הסינית מתייחסת אל כאבי בטן חזקים בהריון כחלק ממכלול השינויים שעובר הגוף, ותוך אבחון מקיף של מצבי חסר ועודף, חום וקור, תקיעות ועוד. לכל אחת מן האבחנות ניתן להתאים טיפול טבעי עדין, תומך ושאינו כרוך בתופעות לוואי. ניתן לטפל הן בכאבי בטן והן בסימפטומים נלווים להריון כדוגמת בחילות בהריון, הקאות וצרבת. עבור נשים שחיות עם מחלת מעי דלקתית, טיפול ברפואה סינית טבעית במהלך ההריון יכול לסייע בשמירה על מצב מחלה מאוזן, ולהימנע מהתקף. הטיפול כולל נטילה של צמחי מרפא במקרה הצורך (כאלו שמותרים בהריון), דיקור עדין במקרה הצורך והמלצות לתזונה ולאורחות חיים שיאפשרו מנוחה, הזנה מיטבית והמשך הריון תקין ונינוח.

סובלת מצרבת או בעיות עיכול במהלך ההריון? פני אלינו לטיפול טבעי בהפרעות עיכול, ונשמח להתאים לך טיפול מועיל ומיטיב.

 


לכל המאמרים >