תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

בחילות בהריון • למה זה קורה, מה עוזר, מתי זה מתחיל ומתי מסתיים?

בחילות בהריון הן נחלתן של רוב הנשים. זה מתחיל בבוקר ויכול להימשך עד הלילה. אצל חלק מהנשים זה עובר לקראת שבוע 14 ואילו אצל אחרות, התופעות הלא נעימות עלולות להימשך גם עד סמוך ללידה. החדשות הטובות: הרפואה הסינית מציעה לנשים הסובלות מבחילות (עם או בלי הקאות) בהקאות טיפול טבעי, עדין ויעיל, שמסייע לעבור את ההריון בנינוחות ובבריאות.

 למה יש בחילות בהריון?

מנקודת מבטה של הרפואה המערבית, הגורמים לבחילות בהריון אינם ברורים באופן מוחלט. אחת הסברות היא שמקורן הוא בשינויים הורמונליים, המשפיעים כידוע על תפקודה של מערכת העיכול: למשל שחרור ההורמון רלקסין, שגם מגדיל את הסיכויים להיווצרות צרבת בהריון. בהקשר הנוכחי, מדובר בעיקר בעליה בכמות הפרוגסטרון והאסטרוגן והפרשה מוגברת של הורמוני שליה בשבועות הראשונים של ההריון.

על פי סברות אחרות ,מקור הבעיה קשור ברגישות מוגברת לריחות, פעילות מעיים מוגברת או תגובה למזונות ומשקאות שעלולים להזיק להריון, כדוגמת קפאין, תרופות שונות וניקוטין.

 מתי מתחילות ומתי מסתיימות הבחילות בהריון?

  • מתי מתחילות הבחילות? אצל 80-50% מהנשים, זה קורה כבר עם השתרשות העובר ברחם
  • עד מתי הן צפויות להופיע? אצל רוב הנשים – עד שבוע 14 בערך (סוף השליש הראשון להריון)
  • מתי נעלמות הבחילות? בדרך כלל עם תחילת השליש השני להריון. אצל חלק קטן מן הנשים נמשכות בחילות והקאות גם מעבר לשליש הראשון ולעתים גם לאורך כל ההריון.

האם בחילות בהריון הן מסוכנות?

עבור מרבית הנשים, תופעות אלה אינן כרוכות בסיכונים משמעותיים – לא לאשה ההרה ולא לעובר. מרבית המקרים חולפים עם הכניסה לשליש השני להריון. הסיכון העיקרי הוא בהתייבשות, במקרים שבהם מופיעות הקאות, ולכן חשוב להקפיד על שתייה והחזרת נוזלים מספקת לגוף. במקרים של הקאת דם בהריון, הקאות בלתי פוסקות, הקאות בהריון מתקדם, הופעת תסמינים נוספים או שינויים מורגשים במצב הבריאותי – יש לפנות לבירור רפואי מקיף. חלק קטן מן הנשים עלול לסבול מבחילות והקאות בלתי פוסקות בשליש הראשון או לאורך ההריון כולו. במצב שכזה (הקרוי היפרמזיס), יש לעתים צורך באשפוז, על מנת להחזיר לגוף את האיזון הדרוש לו.

  • מה כדאי לאכול אחרי הקאה בהריון? אם אין רעב, מומלץ לשתות מעט מים עם לימון, למצוץ קוביית קרח, ולנוח. כאשר מופיע רעב, מומלץ לאכול משהו קל, כדוגמת פרי בשל, מרק צח ומאכלים אחרים שאינם מתובלים, שומניים או חריפים – על מנת להקל על העיכול.

מה עוזר לעבור בחילות בהריון יותר בקלות?

ישנם כמה אמצעים ביתיים פשוטים יחסית, שיכולים לעזור נגד בחילות בהריון. שימו לב שבחלק מהמקרים מדובר בהמלצות כלליות, שכדאי לאמץ בלי קשר בתקופה הרגישה הזו:

  • ארוחות קטנות – חשוב להוסיף לאכול, אך מומלץ לחלק את הארוחות למספר ארוחות קטנות יותר לאורך היום, ולאכול מנות קטנות. בארוחות מומלץ לכלול מעט שומנים ולהוסיף מאכלים המכילים ברזל.
  • חליטת ג'ינג'ר ולימון – חלטי חתיכה של שורש ג'ינג'ר טרי בכוס מים חמים והוסיפי מעט מיץ לימון טרי. מומלץ לשתות בלגימות קטנות כאשר החליטה חמימה.
  • שתיית מים – שתיית כוס מים עשויה להביא להקלה על האישה במהלך תשעת חודשי ההריון, והיא חיונית בלי קשר לכך. כך גם שאיפת אוויר צל וטיול רגלי קל.

לא חייבים להתמודד לבד – טיפול טבעי ועדין להקלה בבחילות

הרפואה הסינית מסייעת למי שסובלות מבחילות בהריון באמצעות דיקור סיני, צמחי מרפא המותרים לשימוש במהלך תקופת ההריון והמלצות לתזונה מתאימה ומיטיבה. הטיפול מתחיל באבחון מקיף, שבעזרתו ניתן להבין את הרקע לבחילות ולהקאות, ואת מצב הבריאות הכללי. הבחילות וההקאות מופיעות על רקע של חסר או עודף במערכות הגוף, ואת אלו ניתן להבין על רקע הסימפטומים והתחושות של האישה ההרה. הדיקור מסייע להניע את האנרגיה בגוף, להשיב איזון הורמונלי, ולהפחית את תחושת הבחילה ואת הדחף להקיא. צמחי המרפא והמלצות התזונה מקלים את מצב הבריאות הכללי, ומסייעים למערכות הגוף להשתקם ולספוג את הנוזלים ואת כל הדרוש למהלך ההריון והלידה.

אם את סובלת מבחילות קשות בהריון, או מעוניינת בטיפול נגד בחילות בהריון – פני אלי עוד היום, ואשמח להתאים לך טיפול טבעי, פשוט ועדין, שמקל על תחושת הבחילה, ועשוי לסייע לך לעבור את ההריון בבריאות מיטבית.

מאיה נאור תמונת פרופיל

מאיה נאור,

מטפלת מוסמכת ברפואה סינית, דיקור וצמחי מרפא סיניים
מטפלת בהפרעות במערכת העיכול במכון גסטרו בשיבא תל השומר.

מטפלת במבוגרים וילדים בקליניקות ברמת אביב ועמק החולה, גליל עליון.

תודה למאיה נאור על טיפול בתסמונת המעי הרגיז

לכל המאמרים >