תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

זיהום במעי: גורמים, תסמינים, אבחון וטיפול

מחלות במערכת העיכול הן דבר נפוץ יחסית, אך בשל מורכבות המערכת, ניתן למצוא מגוון רחב שלהן. כך למשל, ישנן מחלות מעי זיהומיות המשפיעות על חלקים שונים במעי כדוגמת זיהום במעי הדק או זיהום במעי הגס. זיהומים אלו עלולים להשפיע על תפקודי המעי ולפגום בהם, להוביל לתסמינים קשים, כאבים, ובעיות ביציאות, ואף להשפיע על מערכות נפרדות ושונות ממערכת העיכול. עקב כך, חשוב לדעת על המחלות השונות, ובפרט על זיהומים במעי. מה הם הגורמים האפשריים העלולים להוביל לזיהומים? איך ניתן לזהות שמשהו אינו תקין? ומהם הטיפולים האפשריים לזיהום?

 

הגורמים להתרחשות זיהום במעי

נתחיל מהבסיס, שהוא הגורמים והסיבות לזיהומים השונים. למרות שאין וודאות מוחלטת בנושא, משערים כי הגורמים הם מחלות אוטואימוניות שונות במערכת העיכול, תזונה לקויה, ו/או גורמים חיצוניים כדוגמת עישון, גנטיקה ואף חיידקים מסוימים. כך למשל, משערים שהחיידק הליקובקטר פילורי עלול להוביל לפגיעות במעי שיגרמו לזיהום. בעקבות שכיחותם של גורמים אלו בקרב אנשים רבים, זיהום מעי גס וגם זיהום מעי דק נפוצים בקרב אנשים רבים. בנושא של תזונה לקויה,

 

תסמינים של זיהום במעי

לפני שמגיעים למסקנה כי מדובר על זיהום, צריך לעבור על תסמינים שונים ולראות אם הם מופיעים או בעלי השפעה על התפקוד היום-יומי. בעקבות הגורמים האפשריים השונים להתרחשות זיהומים במעיים, התסמינים עלולים להיות שונים. לדוגמה, תסמין נפוץ של הזיהום הוא שלשולים, בעוד שאם הגורם לזיהום הוא חיידק ההליקובקטר – כנראה שתסמין זה לא יתרחש.

תסמינים כלליים ונפוצים של זיהום במעיים עלולים להיות בין היתר:

 

איך מאבחנים זיהום?

אבחון זיהום במעיים מתבצע בשני שלבים עיקריים: השלב הראשון הוא אנמנזה, המהווה למעשה תשאול המטופל בכל הנוגע לתחושותיו, תסמינים שונים המופיעים אצלו והשפעותיהם על התפקוד השוטף, התחושה הכללית במהלך ביצוע פעולות סטנדרטיות, התנהלות ואיתור כאבים שונים או חריגות בגוף. מעבר לכך, יש לערוך מספר בדיקות שונות שמטרתן זיהוי הזיהום ואיתור מקורו במטרה לספק טיפול מדויק ככל האפשר. האבחון יכלול בדיקת צואה לאיתור חיידקים, נגיפים, טפילים או עקבות דם שיכולים להעיד על מקור הבעיה וספירת דם לזיהוי הדלקת. לאחר בדיקות אלו יתווספו לעיתים בדיקות שונות לאיתור סיבות נוספות לזיהום.

 

סיבוכים אפשריים

זיהום במעי הגס וגם זיהום במעי הדק עלולים להוביל לבעיות קשות. כיוון שהתרחשות זיהום במעיים יכולה להיות ממקורות שונים, ייתכנו נזקים וסיבוכים שונים של מערכות מרובות. כך למשל, אם הגורם לזיהום הוא מחלה אוטואימונית, סיבוך אפשרי עלול להיות אנמיה. כמו כן, עלולה להתרחש חסימה של המעיים, כיב במעי, דימומים פנימיים, בצקות שונות, הדבקה של רקמות סובבות, קרעים במעי, וסיבוך נוסף מסוכן ביותר הוא התפשטות הזיהום למערכת הדם הכללית – מצב שיכול להוביל לפגיעות חיסוניות קשות.

 

טיפול במקרי זיהומים במעיים

יש לזכור שניתן וכדאי לבצע טיפולים ממוקדים במידה וידוע מהו הגורם לזיהום. כך למשל, ניתן לערוך טיפול ספציפית כנגד החיידק אותו הזכרתי קודם לכן במאמר, או להעניק טיפול למחלה אוטואימונית, במידה והיא מהווה את המקור. מעבר לכך, ישנם טיפולים שונים שיכולים לתמוך במטופל ולטפל במחלה, והם כוללים טיפולים תרופתיים שונים בהתאם להמלצת רופא, או ניתוחים במקרה של התרחשות נזקים חמורים במעי. כמו כן, ישנן המלצות רבות לטיפולים באמצעות שינוי תזונה ואורח חיים, הפחתת מתח, תמיכה באמצעות תוספי מזון שונים וטיפולים נוספים שמטרתם הורדה בעומס על הגוף בעת התרחשות זיהום מעי דק או זיהום מעי גס.

 

זיהום במעי: סיכום

זיהום במעי זו מחלה שיש להתייחס אליה בכובד ראש, לא להתעלם מהתסמינים, לפעול בהתאם להוראות הרופא ולפנות לאבחון בעת התקדמות המצב. יחד עם זאת, יש לזכור שניתן להעניק טיפול מייצב ולהחזיר את המטופלים לשגרת חיים טובה ונוחה.•


לכל המאמרים >