ריפלוקס (החזר ושטי) הינה תופעה רפואית בה באופן קבוע קיימת עלייה של מיצי עיכול מהקיבה אל הוושט. הפרעת עיכול זו גורמת לתחושת צריבה בהתאם לפעולה בלתי תקינה של השריר המחבר בין הקיבה לוושט. התופעה תוקפת אנשים רבים ושכיחה בעיקר בקרב נשים בהריון. לרוב, באמצעות שינוי הרגלי תזונה ניתן להקל על תחושת הצרבת, עם זאת במקרים שונים יהיה צורך בטיפול תרופתי ואף בהתערבות כירורגית. במאמר הבא – כל מה שרציתם לדעת על ריפלוקס סמוי אצל מבוגרים –  גורמים, תסמינים ודרכי טיפול מומלצות.

מהי תופעת ריפלוקס סמוי בקרב מבוגרים?

הוכח כי קיים קשר הדוק בין גורמים שונים לתופעת הריפלוקס. כאן נפרט מספר סיבות שכיחות במיוחד העשויות להשפיע על היווצרות התופעה:

חולשה של השוער – sphincter  (שריר הוושט)

השסתום שהוזכר קודם מכונה גם שוער והינו השריר המחבר בין הוושט לקיבה. פגיעה בשריר זה כתוצאה מחשיפה למזונות בעלי הרכב המחליש את השריר (בעיקר מזונות המכילים מידה רבה של שומן רווי) עשויה לגרום להיחלשות הדרגתית של השסתום. נציין כי עישון וצריכת אלכוהול גם הם מהווים גורמים להיחלשות שריר הוושט.

עודף משקל

השמנת יתר באזור הבטן עלולה להוביל לעומס מתמשך על אזור בית החזה והקיבה. לחץ זה דוחף מיצי עיכול לכיוון מעלה וגורם להחלשה של השריר באופן הדרגתי. מסיבה זו נשים רבות בהריון סובלות מתופעה של ריפלוקס וצרבות חוזרות ונשנות.

בקע סרעפתי

מבנה שריר הסרעפת תוחם את חלקי הגוף ומפריד בין הריאות לאיברים פנימיים נוספים. בקע בשריר גורם לשינוי במנח הקיבה ובכך מאפשר עליה של תכולת הקיבה לכיוון הוושט.

תרופות אנטי דלקתיות

קיימות תרופות שונות מקבוצת NSAIDS העלולות לגרום לריפלוקס.

ריפלוקס אצל מבוגרים מהם התסמינים

סימן ההיכר המובהק של הריפלוקס הוא צרבת. לרוב הצרבת  תתבטא בתחושת צריבה חזקה באזור הגרון ובית החזה , כאשר יש מהסובלים מריפלוקס המדווחים על תחושת שריפה גם באזורי הצוואר והאוזניים. נוסף על צרבת קיימים תסמינים נוספים הקשורים בתופעת הריפלוקס הסמוי:

  1. הקאות
  2. בחילות
  3. קשיים בנשימה
  4. טעם מר או חמוץ בפה
  5. ריח בלתי נעים מהפה
  6. תחושת חנק באזור הבליעה
  7. שיעול יבש

איך מאבחנים ריפלוקס סמוי?

קיימים מספר סוגי בדיקות לאבחון וזיהוי ריפלוקס סמוי. להלן פירוט שיטות הבדיקה הנפוצות: 

  1. החדרת סיב אופטי על ידי רופא אא"ג ואיתור סימנים דלקתיים, בצקתיות ואדמומיות בבסיס הגרון.
  2. בדיקת מנומטריה – בדיקת פעילות שרירי השוער ואבחון של צורת התכווצות הוושט.
  3. בדיקת PH מטריה – החדרת צינור לתוך הושט למשך 24 שעות במטרה לבדוק רמת חומציות.
  4. בדיקת גסטרוסקופיה – החדרת צינור ומצלמה זעירה אל התריסריון במטרה לזהות דלקת בקיבה, בקע סרעפתי או רמת חומציות גובהה.
  5. צילום רנטגן בשתיית בריום – לבדיקה האם הבריום עולה מהקיבה לוושט.

איך ניתן לטפל בריפלוקס סמוי?

כדי להקל על תופעת הריפלוקס, הרפואה הקונבנציונאלית מציעה טיפול תרופתי להתמודדות עם התסמינים. אולם, שיטה זו לרוב מלווה בתופעות לוואי בלתי רצויות. שיטה נוספת ויעילה מאוד לטיפול בריפלוקס סמוי היא אבחון הבעיה לפי עקרונות הרפואה הסינית ומענה מקיף הכולל דיקור סיני וצמחי מרפא. אין ספק כי הקפדה על הנחיות תזונתיות מתאימות וקבלת טיפול מקצועי בשיטה הסינית מביאות להקלה משמעותית בריפלוקס ולשיפור כללי של תפקודי מערכת העיכול.

לפרטים ויצירת קשר: 074-7690918

מטפלת במבוגרים וילדים בקליניקות ברמת אביב וחיפה.