תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

תרופות סבתא לעצירות

עצירות גורמת אי נוחות רבה ומשפיעה גם על המצב הנפשי. במקרים כרוניים ומתמשכים היא עלולה להוביל לכאב באזור החלחולת ופי הטבעת, כאבי בטן וראש, פיסורה, טחורים, דלקות מעי ומחלות נוספות. חשוב לטפל ולתת מענה לבעיה – הן בעזרת תרופות וטיפולים, והן באמצעות פתרונות ביתיים. כאן בדיוק נכנסות לתמונה תרופות סבתא לעצירות, שרבים מדווחים שעשו עבורן הבדל גדול.

האם כדאי להשתמש במשלשלים?

מהם פתרונות טבעיים לעצירות?

משלשלים טבעיים או ממקור כימי עשויים להיות יעילים בפתרון מצבים אקוטיים וחמורים אך מזיקים בשימוש ממושך. המשלשלים עלולים לגרום לתופעה הקרויה "עצלות מעי" – מצב בו המעי מאט את התנועתיות שלו ואינו מפנה את הפסולת מן הגוף. במצב שכזה, נוצרת תלות בחומרים המשלשלים, לשם הוצאת הצואה. נטילת משלשלים באופן קבוע, הן ממקור כימי והן ממקור טבעי (כדוגמת שזיפים מיובשים או מיצוי שזיפים), עלולה להוביל לעצלות מעי ולהפרעה בספיגת נוזלים ומלחים חיוניים דרך דופן המעי.

במקרים כרוניים של עצירות ושימוש קבוע במשלשלים, מומלץ לערוך "פרידה" הדרגתית מן המשלשלים, תוך תמיכה טיפולית ומקצועית מתאימה והתאמה של טיפול ותזונה שיאפשרו להגיע בהדרגה ליציאות סדירות. במקרים אלו, מומלץ להיעזר באיש מקצוע ולא להתבסס על תרופות סבתא לעצירות.

אם אתם סובלים מעצירות ומעוניינים בטיפול יעיל – פנו אלי!

לפרטים ויצירת קשר: 074-7690918

עד כמה תרופות סבתא לעצירות יכולות לסייע?

ניתן לטפל בעצירות באמצעים פשוטים ועממיים, ולהיעזר במגוון תרופות סבתא לעצירות. עם זאת, חשוב לזכור כי מצב זה יכול לנבוע ממקורות ומצבים שונים, וטיפול מיטבי בעצירות מתמשכת יהיה משולב, ויכלול היוועצות עם גורם מקצועי שמתמחה בתחום העיכול. תרופות סבתא לעצירות אמנם יכולות לסייע לאדם אחד, אך הן עלולות להחמיר את מצבו של האחר. אז מה בכל זאת מומלץ לסובלים ממנה?

מלבד תרופות סבתא לעצירות מה עוד מומלץ? שינוי הרגלים

שתיית מים – רצוי להקפיד על שתייה מרובה, בעיקר של מים. בשעות הערות מומלץ לשתות 8-10 כוסות מים.
פעילות גופנית סדירה ומבוקרת – פעילות נמרצת – הליכה, שחיה, ריצה, ריקוד וכדומה, באופן קבוע ולמשך 20 דקות לפחות בכל פעם, תורמת להמרצת מערכות הגוף השונות ובהן כמובן מערכת העיכול. פעילות גופנית מועילה למי שסובלים מעצירות על רקע של מתח נפשי, והיא מסייעת בהפגת לחצים, בהרפיה ובשחרור.
הימנעות ממזונות ומשקאות שתורמים לעצירות – משקאות שמכילים קפאין (קולה, קפה, תה וקקאו), פופקורן ואורז וכן הפירות בננה, סברס ואפרסמון – כל אלו חשודים כמעודדי עצירות, ומוטב להימנע מהם במקרים בהם היא ממושכת.

תה. פחות מומלץ לסובלים מעצירות

תה. פחות מומלץ לסובלים מעצירות

תרופות סבתא לעצירות

  • חצי כוס מים חמימים עם חצי לימון סחוט וכף-שתיים של שמן זית. שמן הזית ידוע כמסייע בריכוך הצואה, הלימון מסייע בהפרשת מיצי עיכול, ושני אלו יחד תרופות סבתא לעצירות עם המים החמימים תורמים להרפיה ולהקלה על יציאות. מומלץ לשתות בבוקר, לפני ארוחת הבוקר.
  • גם חומץ תפוחים עשוי לסייע שותים שתי כפיות של חומץ תפוחים אורגני, מהול במים חמימים או כמות שהוא, על בטן ריקה.
  • אכילת תאנים או שזיפים מיובשים. אפשרות אחרת היא השרייה של שזיפים או דבלים (תאנים מיובשות) בכוס מים למשך הלילה. בבוקר כדאי לשתות את מי ההשריה על קיבה ריקה, וניתן גם לאכול את הפירות שהושרו. כפי שנכתב לעיל, זוהי אחת מתוך תרופות סבתא לעצירות היעילות ביותר, אינה מומלצת באופן קבוע ויומיומי.
  • מיץ גזר טרי וטבעי, מיץ כרוב, סלרי וסלק – כל אלו לחוד או ביחד מועילים. סלק מועיל גם כירק טרי בסלט או כאשר הוא מבושל. ניתן להרכיב סלט פשוט ובריא מקוביות סלק מבושל, טבעות סלרי טרי, וכמה כפות מיץ לימון ושמן זית.
  • פירות: קיווי, גויאבה, תאנה, חרוב ועגבנייה, ידועים בתור תרופות סבתא לעצירות.
  • מזונות עשירים בסיבים תזונתיים – ירקות ופירות טריים, קטניות (כדוגמת עדשים) ודגנים מלאים – ידועים בתור תרופות סבתא לעצירות וכחלק מטיפול בה. הסיבים התזונתיים מסייעים בפעולת העיכול, מעוררים תנועתיות במעי ומועילים ליצירת יציאות תקינות. דייסת שיבולת שועל שעשויה מפתיתי שיבולת שועל ומים רותחים, בשילוב פירות טריים או יבשים, היא למשל מנה עתירת סיבים, שמעודדת את פעולת המעי.
    *חשוב לציין כי ההמלצה לגבי צריכה של סיבים תזונתיים אינה מתאימה לכל מצב ולכל אדם. לפני שעורכים שינוי תזונתי משמעותי כדאי לפנות לאבחון ולטיפול, על מנת להתאים את התזונה למצב ולהשיג את התוצאות היעילות והרצויות. באתר הבא תוכלו לקרוא מאמר מקיף (באנגלית) על תזונה לעצירות.

מה הרפואה הסינית מציעה?

במקרים של עצירות שאינה חולפת, או אפילו מלווה את האדם לסירוגין למשך שנים ארוכות, מומלץ מאוד לפנות לטיפול ולאבחון מקצועי. טיפול בעצירות ברפואה הסינית כולל אבחון מעמיק, במטרה לאתר את מקורות ההפרעה, ולטפל הן בשורשי הבעיה והן בסימפטומים המטרידים. הטיפול כולל התאמת תזונה אישית, הלוקחת בחשבון את מצב מערכת העיכול בכללותה, וכן דיקור ומתן צמחי מרפא, שתומכים בתהליך הריפוי, האיזון והשיקום של מערכת העיכול.

אם אתם סובלים מעצירות ומעוניינים בטיפול יעיל – פנו אלי!

לפרטים ויצירת קשר: 074-7690918

מאיה נאור

מטפלת במבוגרים בקליניקות ברמת אביב ועמק החולה, גליל עליון.

המלצה חמה לטיפול טבעי במעי רגיש
תודה למאיה נאור על טיפול בתסמונת מעי רגיז

לכל המאמרים >