הליקובקטר פילורי הינו חיידק הפעיל במערכת העיכול ושכיח מאד בקרב כלל האוכלוסיה. בניגוד לסוגי חיידקים שונים, חיידק ההליקובקטר עמיד בפני מיצי עיכול הודות לתכונותיו הכוללות יכולת פירוק של שתנן ויצירת אמוניה הנוגדת את החומציות של מיצי העיכול. בתהליך הכולל את היצמדות החיידק לדופן הקיבה ויצירת תגובה דלקתית, עלול ההליקובקטר פילורי לייצר כיבי קיבה ומחלות דלקתיות נוספות. סובלים מהליקובקטר פילורי? במאמר הבא נדאג להקיף את הנושא כולל תסמינים ודרכי אבחון ונציג את שיטת הטיפול הטבעית לריפוי ואיזון מערכות הגוף השונות. כל המידע לפניכם.

רמת השכיחות של חיידק הליקובקטר פילורי בקרב האוכלוסייה

כ-60% מהאנשים הם פונדקאים של חיידק ההליקובקטר, כך לפי הערכות. זיהום כתוצאה מחיידק הליקובקטר הוא שכיח ביותר בעיקר בקרב בני 65 ומעלה בהם ניכר שיעור גבוה מאוד של זיהום חיידקי: כ-90% מבני הגיל המבוגר יסבלו מתופעה זו. הליקובקטר מתרבה יותר באזורים בהם רמת התברואה נמוכה כאשר במדינות מתפתחות כ-90% מהאוכלוסייה הם נשאים של החיידק לעומת 40%-50% מאוכלוסיית המערב.

התסמינים הנפוצים של הליקובקטר פילורי

  1. כיב פפטי – כיב קיבה או "אולקוס" כפי שמכונה בלשון העם, הינו תסמין מובהק של הליקובקטר פילורי. החיידק הנצמד לריריות התריסריון והקיבה פוגע בחומצה ובאנזים הפפסין, התאים הפגועים מסולקים על ידי תאי דם לבנים. תהליך זה עשוי לגרום לדלקת וליצירת כיב קיבה (פצע פנימי) המתבטא בכאב צורב באזור הבטן העליונה.
  2. סרטן הקיבה – הליקובקטר פילורי מהווה קרצינוגן (מחולל סרטן) וגורם סיכון להתפתחות סרטן הקיבה וכן לימפומה של הקיבה. התפתחות המחלה הינה תהליך ארוך העשוי להתמשך על פני שנים. לפי מחקרים הוכח כי נשאי החיידק הסובלים מגסטריטיס כרונית שייכים לקבוצת סיכון מוגבר לחלות בסרטן הקיבה.
  3. גסטריטיס כרונית – הינה מחלה דלקתית הפוגעת ברירית הקיבה. הגורמים לדלקת הם אוטואימוניים (נוגדנים המיוצרים במערכת החיסון ופוגעים ברירית הקיבה) או תוצאה של שימוש ממושך בתרופות הנוגדות את חומציות הקיבה. הגסטריטיס מהווה דלקת במצב מתקדם הנדרשת ברבים מהמקרים למעקב תקופתי במטרה לשלול התמרה סרטנית.

תסמינים נוספים הקשורים בחיידק ההליקובקטר הם כאבי בטן מתמשכים, אנמיה וחוסר בויטמין B12 ובברזל, דיספפסיה (כאבי בטן וחוסר נוחות באזור הבטן) וצרבת (אם כי אין הוכחה לקשר ישיר בין ריפלוקס וצרבות לנשאות של הליקובקטר פילורי).

לפרטים ויצירת קשר: 074-7690918

תפריט טבעי מומלץ לטיפול בהליקובקטר פילורי

בהתאם לתפיסה ההוליסטית הרואה את גוף האדם כשלם ותופסת את התזונה כחלק מהותי בתהליך הריפוי של רוב סוגי המחלות, מומלץ לשלב תזונה טבעית מותאמת לטיפול בהליקובקטר פילורי. להלן המלצות תזונה לפי הרפואה הסינית:

  1. מומלץ להמעיט בצריכת מוצרי חלב פרה
  2. מומלץ למזער בצריכת מזון שומני ומטוגן
  3. מומלץ לצמצם בצריכת מזון מתובל מאוד
  4. מומלץ להגביר צרוך חליטות דוגמת גרניום לימוני ועשב לימון
  5. מומלץ לצרוך מזונות ירוקים וכתומים

איך ניתן לטפל בהליקובקטר באופן טבעי?

בקבלת טיפול קונבנציונלי באמצעות נטילת אנטיביוטיקה ותכשיר נוגד חומצה נפגעים גם חיידקים ידידותיים. זו הסיבה שמומלץ לכם ליטול במקביל גם תוסף של פרוביוטיקה לצורך שיקום אוכלוסיית החיידקים הטובים. בנוסף, קיימת המלצה לצריכה של צמחי מרפא הידועים כנוגדי חמצון וכחומרים אנטי דלקתיים. נוסף על נטילת תוספי תזונה מומלץ שתפנו לאבחון מקצועי באם קיימים חסרים או עודפי בחום ובלחות בסביבת הקיבה. טיפול בחוסר איזון על פי הרפואה הסינית, יכלול דיקור סיני לחיזוק הטחול וצ'י הקיבה, בניית תפריט טבעי הכולל מזונות מתאימים וטיפול יסודי בפתוגן לצורך ריפוי יעיל ומעמיק בעל השפעה לטווח הארוך.

לפרטים ויצירת קשר: 074-7690918

מטפלת במבוגרים וילדים בקליניקות ברמת אביב וחיפה.