תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

כורכום – השמש הצהובה של החורף

העולם המערבי הולך ונחשף בשנים האחרונות לסדרת צמחי מרפא שמוכרים באסיה כבר אלפי שנים. אחד מהם הוא הכורכום, הצמח הנחקר ביותר בעולם, אשר זוכה לתשומת לב רבה מצידם של החוקרים שמנסים להבין את יעילותו במניעת מחלות מסוגים שונים, גם מחלות "וותיקות" וגם כאלו שמאפיינות את העידן החדש.

מי אתה צמח פלא

מזה אלפי שנים נעשה שימוש בצמחי מרפא. חלק מהם לכדו את תשומת ליבם וסקרנותם של חוקרים ומדענים מהעידן המודרני והם עסוקים בנסיון להבין עד כמה הם יעילים במניעת מחלות הנחשבות ל"מודרניות", למשל סוגי סרטן שונים, דלקות, אלצהיימר, דכאון ומחלות אחרות.

כורכום הוא צמח מרפא שללא ספק נמצא בראש הרשימה של צמחי מרפא בעלי סגולות ריפוי שונות. נתחיל מזה שצריכתו מסייעת בהעלאת רמות הברזל בגוף ומספקת כמות פנומנלית של ויטמינים ומינרלים הדרושים לגופנו. צריכה יומית של כורכום מונעת מגוון רחב של מחלות ומסייעת לגוף להילחם בהן. מחלות בדרכי העיכול, הנשימה, הלב וכלי הדם, בעיות בעור, במפרקים והפרעות מטבוליות שקשורות לכבד ולכיס המרה הן בוודאות בעיות שכורכום מסייע רבות בריפוין ובמניעתן.

anti-inflammatory-743044_1280

כמה מילים על הצמח הצהוב המסקרן הזה

שורש כורכום טרי מזכיר מאד בצורתו שורש ג'ינג'ר. הסיבה לכך היא ששניהם שייכים לאותה משפחה, אולם גוון שורש הכורכום כהה יותר מזה של הג'ינג'ר. כשמקלפים אותו, מתגלה גוון כתום ועשיר בעל ניחוח ייחודי ונפלא.

מוצאו של הכורכום (Curcuma Longa או Turmeric) הוא מדרום אסיה, בעיקר הודו וסין. במטבח ההודי הוא משמש כתבלין העיקרי לתיבול המזון, במיוחד בקארי הידוע. הוא מוכר היטב גם למטבח המזרח תיכוני, שם משמש בעיקר את המטבח התימני והעירקי.

את תבלין הכורכום מכינים משורש כורכום טרי שמרתיחים אותו, מייבשים וטוחנים לאבקה בעלת גוון צהוב כתמתם.

שורש הכורכום ידוע כבר מתקופת העת העתיקה. הוא שימש כחומר אנטי דלקתי, אנטי מיקרוביאלי, סופח ומרגיע גזים. כיום, לאחר מחקרים רבים, ידועות סגולות בריאותיות נוספות שלו, כמו בטיפול בסרטן, אבנים בכליות, זיהומים ודלקות ובעיות במערכת העיכול.

בכורכום יש ריכוז עשיר של נוגדי חמצון (במיוחד בשורש) וסיבים תזונתיים מסיבה זו הוא יעיל להורדת כולסטרול בדם ולתפקוד יעיל של מערכת החיסון. כמו כן הכורכום עשיר בוויטמינים בעלי חשיבות רבה, ביניהם כולין, B6, ריבופלאבין- B2 וניאצין- B3. כמו כן קיימים בשורש מינרלים כמו סידן, אשלגן, מגנזיום, ברזל, מנגן ואבץ. מינרלים אלו חשובים מאד לתהליכים חיוניים בגוף, כמו ייצור תאי דם אדומים, שמירה על קצב הלב ושמירה על הרקמות מפני רדיקלים חופשיים.

ניתן לראות שלכורכום יתרונות בריאותיים רבים שהיו ידועים לסינים ולהודים כבר בעת העתיקה, וכיום מוכרים גם בעולם המערבי.

חשוב, יעיל, מרפא

צריכה יומית של כורכום, ואפילו בכמות קטנה מאד מספקת כמות של רכיבים שהיא מספיק יעילה כדי למנוע דלקות וזיהומים, לחץ דם גבוה ובעיות זכרון. הוא מצוין כטיפול מונע וכטיפול נקודתי בבעיות עיכול למיניהן. היום הוא נחשב לאחד הצמחים החשובים ביותר מבין צמחי המרפא, לאחר שנחקרו הרכיבים הפעילים העיקריים שבו- הכורכומין והטורמרון.

כורכומין הוא פולינול שאחראי לצבע הצהוב של הכורכום. זהו חומר נוגד חמצון ואנטי סרטני ומסייע בשמירה על הכבד מפני רעלים, שיפור תפקוד מערכת החיסון, מונע התרבות של תאים סרטניים, עם דגש על סרטן במעי הגס, ומגן מפני נזקי הטיפולים הכימותרפיים.

טורמרון הוא השמן האתרי המרכזי בכורכום. גם הוא, כמו הכורכומין, יעיל מאד בריפוי מחלות של מערכת החיסון מאחר והוא אנטי דלקתי.

בכל הנוגע למחלות מעיים דלקתיות, דוגמת קוליטיס וקרוהן, הכורכום הוא יעיל מאד והשפעתו מיטיבה, הן על הדלקת עצמה והן במיתון הירידה במשקל שחווים חולים רבים. יכולותיו האנטי דלקתיות לא נופלות ביעילותן מתרופות אנטי דלקתיות, כאשר היתרון הבולט הוא היותו טבעי ונטול חומרים כימיים שהם בעלי השפעות מזיקות ותופעות לוואי שונות.

מחקרים גילו את תרומתו של הכורכום גם כמשפר את יכולתו של הכבד בפינוי רעלים, זאת תודות להשפעתו על שני אנזימים חשובים בכבד, שעם צריכת הכורכום משתפרת יכולת נטרול הרעלים שהם בגוף ונטרול הרדיקלים החופשיים בכבד. עוד נמצאה יכולתו לסייע בהפרעות מטאבוליות שקשורות לכבד ולכיס המרה.

hilary-hahn-566888-unsplash (1)

איך צורכים את הפלא הזהוב

ההודים מכנים את הכורכום "פלא הזהב". ויש דברים בגו. אולם כיצד כדאי לצרוך אותו? כאמור, ניתן לקנות שורש כורכום טרי בשווקים השונים ואפילו בחלק מהמרכולים. עונת החורף היא עונתו של הכורכום וגם אם קניתם שרש גדול, ניתן לשמור אותו במקפיא. יתרה מכך, כורכום הא שורש שקל לגדל אותו לבד והיבול שהוא מפיק הוא רב מאד.

חשוב לקחת בחשבון ששורש כורכום מלכלך מאד את משטח העבודה, הידיים וכל מה שהוא בא עמו במגע. כמו כן, כשהוא נצרך במתכונתו הטרייה, טעמו עז ביותר וחשוב לא להפריז במינונים שלו. בנוסף, לכל חלק בכורכום יש איכויות וטמפרטורה שונות, כך שהצריכה שלו צריכה להיות זהירה ורצוי לעשות זאת לאחר התייעצות עם מטפל מומחה.

למתקשים עם המחשבה על לכלוך, גירוד הכורכום ושימוש במתכונת הטבעית שלו, יש פתרונות מצוינים שמגיעים בצורת פורמולות, תמציות וכדורים. לא רק זאת, כדי להפיק את המיטב משורש הכורכומין וכדי שיהיה אפקט של ממש על גופנו, יש לצרוך כמויות גדלות ממנו, הרבה יותר ממה שאדם ממוצע יוכל לצרוך ביום. לכן, באמצעות תמציות ופורמולות ייעודיות, ניתן לרכז את הכמות היומית הנדרשת, לטיפול בגוף, או כמניעה.

ברפואה הטבעית נעשה שימוש נרחב בכורכום ומיוצרות ממנו תמציות בהתאמה אישית ובמינונים אינדיבידואליים המתאימים לכל מטופל. לעתים משולב הכורכומין עם רכיבים פוספוליפידים שמאפשרים ספיגה מקסימלית שלו, ובהתאם לצורך של המטופל. רכיבים אלו מעצימים את יכולת הספיגה של הכורכומין פי 30 מכורכומין במצבו הטבעי.

התמציות מיוצרות באמצעות מיצוי הצמח ובריכוזים שונים בהתאם לצורך המטופל.

רוצים לקבל מידע נוסף על הכורכום ותכונותיו ולהתאים את התמצית המדויקת עבורכם? אשמח לסייע לכם בתכנון תוכנית טיפול מקיפה, מבריאה ומיטיבה לשיפור הבריאות ולהרגשה טובה.

 

מאיה נאור תמונת פרופיל

מאיה נאור מטפלת ברפואה סינית במכון הגסטרואנטרולוגי שבמרכז הרפואי שיבא, בתל השומר. מומחית להפרעות במערכת העיכול.

מטפלת במבוגרים וילדים בקליניקות ברמת אביב ועמק החולה, גליל עליון.

תודה למאיה נאור על טיפול בתסמונת המעי הרגיז
המלצה חמה לטיפול טבעי במעי רגיז

לכל המאמרים >