תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

הקשר בין מערכת העיכול והמוח וההשפעות על תסמונת המעי הרגיז

כולנו מכירים את הקשר בין העולם הרגשי לתחושות הבטן הפיזיולוגיות. התרגשות או פחד שלעיתים גורמים לכאבי בטן, התאהבות שגורמת ל"פרפרים בבטן", צער ואובדן שחוסמים את התאבון, בטן ש"מתהפכת", הלב ש"צונח לתחתונים" – כל אלה דוגמאות למשפטים שגורים המוכרים לכולנו ומדגימים את הקשר – המודע או הלא-מודע – שבין מערכת העיכול ומערכת העצבים, כשבמרכזה המוח. האם אלה אגדות עם או סיפורי סבתא? במאמר הבא תמצאו חומר למחשבה בנושא.

המוח הקטן – מערכת העצבים שעוטפת את המעי

הכל התחיל בשנת 1838, אז גילה ד"ר ויליאם בומונט, את ההשפעה של מצבים נפשיים (בעיקר מתח סטרס או התרגשות) על תהליך הפרשת מיצי הקיבה בגוף. גילוי זה האיץ את תהליך המחקר אחר הקשר בין מערכת העיכול ומערכת העצבים עד כי כבר באותה המאה התגלתה מסביב למעיים מערכת עצבים מסועפת ודומה להפליא למערכת העצבים שבמוח ומאז היא קיבלה את הכינוי – "המוח הקטן".

מה קורה במצבי חרדה ומתח?

הציר ההורמונאלי מוח-מעי (Gut-Brain Axis) הינו ציר המעביר מידע (באמצעות נוירוטרנסמיטרים, משדרים ביולוגיים המעבירים מסרים באותות חשמליים) בין מערכת העצבים המפותחת שמסביב למעי לבין המוח, בשני הכיוונים. ציר זה הוא בעל חשיבות עליונה בתחושת הבריאות שלנו בכלל, ובפרט בבריאות מערכת העיכול, כאשר למוח השפעה ישירה על מערכת העיכול, ולהיפך. חרדה, סטרס, ומתח משפיעים ישירות על מערכת העיכול וחוסר איזון במערכת העיכול עשוי להוליד בהמשך חוסר איזון נפשי.

תסמונת המעי הרגיש – כשגוף ונפש נפגשים

תסמונת המעי הרגיז (IBS – Irritable Bowel Syndrome) היא הפרעת עיכול תפקודית כרונית, נפוצה, בה קיים חוסר איזון פנימי בפן הפיזי ובפן הרגשי/נפשי. ההפרעה מאובחנת לאחר שכל הברורים והבדיקות הנדרשות יוצאים תקינים ולא ניתן להסביר את התופעות מהן סובל המטופל. זוהי תסמונת פונקציונאלית, כלומר אין ממצא ממשי אורגני במערכת העיכול. הסובלים ממנה מתארים בדרך כלל שינויים ביציאות – עצירות ושלשול לסרוגין, כאבי בטן, חוסר נוחות בבטן, בטן נפוחה, בחילות, צרבות, גזים מרובים, כשהעוצמה ותדירות הכאב משתנה מאדם לאדם. מוערך כי בישראל בין 10% ל – 20% מהאוכלוסייה סובלים מהבעיה בדרגות חומרה שונות.

אז כיצד ניתן לטפל בתסמונת המעי הרגיז?

הטיפול הקונבנציונאלי בבעיה ברוב המקרים מוגבל, כיוון שאין ממצא ממשי, פיזי במערכת העיכול. לכן הטיפול ברובו יתייחס לפן הסימפטומטי, שכולל תרופות נוגדות שלשול או תכשירים לפתירת עצירות. תרופות ממשפחת הסטרואידים שיטפלו במצבים בהם צריך לדכא את מערכת העצבים, שינוי תזונתי, תרופות נוגדות דיכאון וחרדה, ואף התערבות פסיכולוגית במידת הצורך.

בכדי להתאים את הטיפול הטוב ביותר עבור מטופלים אשר סובלים מהפרעות שונות במערכת העיכול, נדרש שינוי מהותי באורח החיים. בניית אסטרטגיית טיפול אישית עבור כל מטופל, שכוללת בתוכה טיפול בדיקור סיני שאיננו כואב ומתבצע על גבי נקודות דיקור שונות בגוף, ומטרתו העיקרית לאזן, לשפר ולחזק את הגוף מבפנים ובכך לטפל בתסמינים השונים מהם סובל המטופל כגון- גזים, נפיחות, מלאות, כאבי בטן ועוד. בנוסף לבניית פורמולה אישית, של צמחי מרפא סיניים, אשר מטפלים בתנועתיות של המעיים ושל מערכת העיכול תוך התייחסות להרגעת נפש, הורדת לחץ וסטרט וחיזוק של המערכת החיסונית בשילוב שיחה והקפדה על תזונה מתאימה, נמצאה יעילה ביותר עבור מטופלים אלה.

מאיה נאור

מטפלת במבוגרים וילדים בקליניקה ברמת אביב.

תודה למאיה נאור על טיפול בתסמונת מעי רגיז

לכל המאמרים >