תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

ריפלוקס אצל תינוקות

מאמר אורח

נולדה לכם תינוקת? בשעה טובה! יתכן וכבר שמעתם או הכרתם מקרוב את אחת התופעות הנפוצות ביותר אצל תינוקות – ריפלוקס (או "החזר קיבתי וושטי"). החדשות הטובות הן שזוהי תופעה זמנית, שנמשכת בדרך כלל מספר חודשים, וניתן להקל ולשפר את המצב באמצעות טיפול טבעי.

מהו ריפלוקס?

בקצה הוושט, בפתח העליון של הקיבה מצוי שריר טבעתי חד כיווני, שקרוי הסוגר הוושטי. השריר נועד לשמור את תכולת המזון שאכלנו ומיצי העיכול בקיבה, כך שלא יעלו בחזרה אל הוושט ואל דרכי הנשימה. עם זאת, ישנם מצבים שבהם השריר רפוי או פתוח מעט, ואז ישנה עליה של תכולת הקיבה – מזון וחומצות, חזרה אל הוושט. התרפות של שריר הסוגר וגלישת תוכן מן הקיבה אל הוושט מתרחשת באופן טבעי אצל רבים, לרוב ללא תסמינים או עם תסמינים מועטים. לעתים, המחלה מלווה בתחושה לא נעימה של צרבת, כאב ובעירה בחזה ובגרון, ואם מתמשך, נלווים לה תסמינים נוספים.

הגיל כן קובע

ההפרעה יכולה להופיע בכל גיל, אך אצל תינוקות וילדים היא שונה בהשוואה למבוגרים, הן בשכיחות והן במאפיינים. אצל תינוקות ישנה חוסר בשלות בתפקוד השסתום, ובנוסף, תינוקות רכים שרויים בתנוחת שכיבה לאורך רוב שעות היממה. שני אלו גורמים למעבר תוכן מן הקיבה לוושט ביתר קלות מאשר אצל מבוגרים. ההפרעה שכיחה מאד עד גיל שנה וחצי, אך במרבית המקרים החומרה פוחתת החל מגיל תשעה חודשים, במקביל למעבר לאכילת מזון מוצק. על פי הסטטיסטיקה יותר ממחצית התינוקות חווים הקאה שמקורה בנסיבות אלו, עד גיל ארבעה חודשים, והתופעה שכיחה במיוחד בשנת החיים הראשונה. אצל תינוקות הבעיה מתבטאת בדרך כלל בפליטות מרובות, הקאות ואי נוחות. רוב המקרים מהסוג הזה אינם צריכים לעורר דאגה מיוחדת.

מהם התסמינים לכך שיש צורך בטיפול?

  • כאשר מופיעים לאחר הארוחה אי שקט ובכי ממושך, בשל עליית התוכן החומצי של מיצי הקיבה אל הוושט (לקריאה על דלקת בוושט)
  • כאשר התינוק מקשית את גבו לאחור במהלך האכילה, לאחר כמה לגימות או יניקות.
  • כאשר ישנן פליטות או הקאות מרובות, וכאשר תוכן הפליטה עכור.

האם יש סיבוכים?

  • הפרעה בשגשוג ואי עלייה במשקל.
  • דלקת בוושט בשל עליית חומצות קיבה.
  • דימומים שעשויים לגרום לאובדן דם ולאנמיה.
  • התכווצות של דרכי הנשימה, שמתבטאת בתסמונת דמוית אסתמה.

הטיפול כולל בדרך כלל המלצה לשינוי של מנח התינוק, כך שישכב בזווית של 30 מעלות או יוחזק בתנוחה זקופה לאחר ארוחה; מתן ארוחות קטנות בתכיפות גבוהה; והסמכה של המזון. במקרים חמורים יותר, ניתן טיפול רפואי מקיף.

טיפול טבעי על פי הרפואה הסינית

הרפואה הסינית הטבעית מציעה לסובלים ממחלות ילדים טיפול שתוצאותיו טובות, וניתן להשיג בעזרתו הקלה משמעותית. הטיפול מתבצע באמצעות דיקור סיני, שמסייע בזירוז פעולת המעיים, משפר את תפקוד שרירי העיכול, וביניהם שריר הסוגר הוושטי, ומפחית את הבחילות, ההקאות והתסמינים הנוספים. במקרה הצורך, משולבות בטיפול גם המלצות תזונה והמלצות נוספות שמיטיבות את המצב.


לכל המאמרים >