תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

הכן גופך לחורף – 5 דרכים טבעיות להגן על עצמך מפני השפעת

שפעת היא ללא ספק אחת ממחלות החורף הנפוצות ביותר, ועל אף היותה מחלה כל כך נפוצה היא אינה מוגדרת כמחלה קלה.

מחלת השפעת מלווה פעמים רבות בחום גבוה, גודש בדרכי הנשימה העליונות, כאבי ראש, כאבי שרירים, נזלות, עייפות, סחרחורות ועוד וגורמת לעיתים להשבתת הפעילות השגרתית למספר ימים.

לפי הרפואה המערבית הטיפול היעיל ביותר להתמודדות עם השפעת הינו טיפול מונע – חיסון על ידי וירוס מומת או מוחלש. במידה וחלית בשפעת, הרפואה המערבית מציעה בעיקר טיפול תומך כגון מפחיתי חום ומשככי כאב.

הרפואה סינית לעומתה, מציעה לא מעט דרכים טבעיות להגנה מפני שפעת, הן כהימנעות מפני המחלה והן כהתמודדות עמה.

הנה 5 דרכים טבעיות ופשוטות שעל ידן תוכלו לצמצם משמעותית את הסיכוי לחלות בשפעת, וגם להגן על גופכם, ולעבור את החורף בשלום.

1. התנהלות מונעת

כמה פשוט אך כמה נכון. לפי הרפואה הסינית חשוב להתלבש חם במהלך החורף, לא להיחשף לקור ורוח, חשיפה לקור עלולה לעיתים ל”בלבל” את מערכת החיסון ולהגביר את הסיכוי לחולי. כמו כן, חשוב לשמור על אורח חיים מאוזן ולא לחוץ מידי, הכולל פעילות גופנית, שנת לילה מספקת ותזונה מאוזנת. דבר אחרון וחשוב לא פחות הוא שמירה על כללי היגיינה וסביבה נאותים ובריאים – שטיפת ידיים לפני ארוחות, הקפדה על אוורור חדרים סגורים ועוד.

2. תזונה נכונה

מה כדאי לאכול כשחולים בשפעת?

על פי הרפואה הסינית, תזונה נכונה לפי עונות השנה בהחלט יכולה להכין את הגוף להתמודדות עם החורף ועם המחלות הנפוצות בו, דוגמאות השפעת. במידה וחליתם תזונה נכונה יכולה להקל על הסימפטומים ולקצר באופן משמעותי את ההחלמה. ניתן להתייחס לתזונה החורפית בשתי צורות, התקופה שלפני החורף ותקופת החורף עצמה. בתקופה שלפני החורף, מומלץ להגביר ולצרוך יותר מזונות המכילים ויטמין C – פירות הדר (כ-3 מנות ביום, לאנשים בריאים), פלפל אדום, ירקות ירוקים אשר תורמים לחיזוק מערכת החיסון והגנה מפני דלקות. בנוסף ישנה חשיבות רבה בצריכת פטריות המכילות בתוכן ויטמין D דוגמאת פטריית השיטקה, קורדיספס, ראישי וערבובן בתפריט היומי בתוך סלט, מרק או תבשיל. הפטריות משמשות במשך אלפי שנים כמאזנות, משקמות ומפתחות זיכרון חיסוני בגופנו. הפטריות מתאימות לשימוש אצל ילדים, נשים בהריון ואנשים מבוגרים כאחד. במהלך החורף עצמו, חשוב להקפיד לאכול מאכלים עתירי אנרגיה ומחממים (ללא כל קשר לטמפרטורת ההגשה שלהם), המבושלים בבישול איטי וארוך דוגמאת קדרות ומרקים. מזונות מומלצים יהיו ירקות כגון – בטטה, גזר, דלעת, בצל, קישוא, סלק מבושל, שומר, שום (בצורה מבוקרת) ועוד. דגנים וקטניות דוגמאת – אורז מלא, כוסמת, קינואה, שעועית שחורה, דוחן, שיבולת שועל. אגוזים, שקדים, ערמונים ועוד.

*המלצות תזונה ינתנו בהתאמה לכל מטופל על פי מצבו האישי.

3. צמחי מרפא

לסינים מגוון רחב של צמחי מרפא ופורמולות המועילות כעזרה ראשונה לטיפול במחלת השפעת, התקררות או הצטננות בעלות פעילות אנטי ויראלית ואנטי דלקתית, אותן ניתן לצרוך במספר דרכים – אבקה, טינקטורה, חליטה או כדור. בין צמחי המרפא היעילים בהתמודדות עם השפעת תוכלו צמחים שקיימים כמעט בכל בית ולהכין מהם חליטות דוגמאת ענפיף הקינמון – צמח מחמם, מייזע ויעיל מאד במצבים של תחילתה של שפעת. שורש הג’ינג’ר צמח אנטי דלקתי, מחמם, מניע, מחזק מערכת חיסונית ומטפלת במצבים של התקררות, נזלות, ליחה ועוד. חליטת בצלצל ירוק מייזעת מחממת וטובה למצבים של גודש באף. בנוסף מומלץ לשתות חליטות של בזיליקום, פטרוזיליה, נענע, חליטת קמומיל, ואף להוסיף כפית של דבש אשר טובה במצבים של הצטננות ויעילה לכאבי גרון.

4. דיקור סיני

אנשים תמיד מופתעים כיצד הדיקור הסיני יעיל כל כך בטיפול ובהתמודדות עם השפעת. באופן כללי,  דיקור סיני מתחיל באבחון מצבו של המטופל על ידי תשאול, אבחנת דופק ולשון שמעידים על המצב הפיזי של המטופל וממשיך בדיקור בנקודות מתאימות על פי האבחנה. ככול שהגוף חזק יותר כך המערכת החיסונית תצליח להתמודד טוב יותר עם המחלה. הדיקור מחזק את המערכת החיסונית של המטופל ומאפשר זרימה חלקה ויעילה של האנרגיה בגוף, דבר שמוביל להתמודדות יעילה עם המחלה ותסמיניה ומאפשר החלמה מהירה יותר.

5. מקלחת ולישון

מסתבר שהקלישאה של מקלחת חמה ולישון מוכיחה עצמה כיעילה במיוחד במהלך מחלת השפעת. על פי הרפואה הסינית, להזעה תפקיד חשוב בתהליך סילוק הרעלים מהגוף, ולכן מקלחת טובה מאפשרת לנקבוביות הזיעה להישאר פתוחות ובכך מאפשרת לגוף לסלק את הרעלים בצורה היעילה ביותר, וכמובן שינה, שבה חום הגוף יורד והגוף במצב של “חסכון באנרגיה” דבר המאפשר למערכת החיסון להתמודד בצורה המיטבית עם תסמיני השפעת.

טיפ נוסף:

גמילה מעישון – תחילת החורף זה זמן טוב לקבל החלטות בריאותיות שיחזקו את גופכם הפחתה או גמילה מעישון, עובדתית לאנשים שמעשנים יש סיכוי גדול יותר להצטנן מאשר אלו שלא מעשנים וההצטטנות שלהם תהיה בדרך כלל קשה וארוכה יותר, משום שהעישון פוגע בריאות ובתאים שלהן. אז אם אתם מעשנים והצטטנתם בחורף תעשו הפסקה מהסיגריות לכמה ימים ותראו איך מצבכם משתפר פלאים.

הרבה בריאות,

לחורף חמים ונעים!

מאיה


לכל המאמרים >