תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

עצירות בתקופת מלחמה – למה זה קורה וכיצד מטפלים? 

אחת לכמה שנים ישראל נמצאת במבצע צבאי וכבר היה נראה שרובנו התרגלנו לרעיון. השביעי לאוקטובר והמלחמה שפרצה בעקבות הטבח הם יוצאי דופן, גם במדינה שכבר מורגלת למלחמות ולאובדן. הזמנים הם לא זמנים רגילים והגוף שלנו מגיב בהתאם, חלקנו אוכלים יותר, חלקנו פחות, חלקנו חווים הידרדרות במצבים רפואיים שונים, אך למה דווקא עצירות בתקופת מלחמה נפוצה וכיצד טיפולים אלטרנטיביים יכולים לסייע להקל על התופעה? בכתבה זו נחקור לעומק את העצירות, את הסיבות לה ואת שכיחותה ואת הקשר העמוק שבין עצירות למתח נפשי. 

כיצד עצירות משפיעה על החיים?

רבים מאתנו מורגלים ללחץ מחיי היום יום – העולם המודרני ובפרט בישראל גורם לכולם להיות בלחץ ואנחנו יודעים היטב לחיות בעצימות גבוהה. בתוך כל ההמולה הזו פתאום יכול להגיע משבר בלתי צפוי, כזה שאף אחד מאתנו לא דמיין והוא הופך את חיינו מהקצה אל הקצה, מערער את הביטחון האישי שלנו, מציף חרדות קיומיות עלינו, על המשפחה שלנו ועל הילדים, העבודה נפגעת ומשכך גם המצב הכלכלי יכול להתערער ולכל אלה השפעה ישירה על הנפש וגם על הגוף. 

עצירות בתקופת מלחמה היא ביטוי שכיח לכל מה שמתחולל בגופנו ובנפשנו, מדובר בבעיית עיכול שיכולה להשפיע על אנשים בכל הגילאים, מילדים ועד למבוגרים וההערכות אומרות שמיליוני אנשים בעולם סובלים מהתופעה, בישראל 20% מהאנשים הבוגרים יחוו עצירות בשלב כזה או אחר בחייהם, חלקם אף באופן כרוני ומתמשך. 

expressive-bearded-man-orangeתפקידה של התזונה בעצירות הנגרמת על ידי מתח

לתזונה תפקיד מרכזי במשחק הגומלין בין מתח ועצירות. בתקופות לחוצות, אנשים עשויים לשנות את הרגלי התזונה שלהם, לעתים קרובות הם פונים למזונות מנחמים עשירים בשומן ודלים בסיבים. שינוי זה בבחירות התזונתיות יכול לתרום לעצירות, שכן סיבים חיוניים לשמירה על יציאות סדירות. בנוסף, מתח יכול להשפיע על המעיים, על קהילת המיקרואורגניזמים במערכת העיכול, ועל בריאות העיכול הכללית.

יש פתרונות לתופעת עצירות בתקופת מלחמה – בואו להכיר אותם ולהרגיש טוב יותר! 

לפרטים ויצירת קשר: 074-7690918

מתח, תזונה ועצירות – לשבור את הדפוס 

את המלחמה אנחנו לא יכולים לשבור, אך את ההרגלים הרעים שנולדו בעקבותיה אנחנו יכולים בהחלט. שבירת מעגל העצירות הנגרמת על ידי מתח כרוכה לרוב באימוץ הרגלי אכילה מודעים, שכן עצירות בתקופת מלחמה פעמים רבות נובעת מאותו מעגל הרסני שבין המתח ובין האכילה הרגשית או האכילה הלא מוסדרת. שילוב של תזונה מאוזנת ועשירה בסיבים, פירות, ירקות ודגנים מלאים יכול לקדם עיכול בריא. יתר על כן, שמירה על לחות מספקת היא חיונית – מים מסייעים לרכך את הצואה, מה שמקל על המעבר שלה.

הטבע מספק שפע של תרופות להקלה על עצירות. שילוב של שזיפים מיובשים, זרעי פשתן ומגוון פירות יכולים לתרום למערכת עיכול בריאה יותר. יתרה מכך, תוספי תזונה, כגון תוספי סיבים או פרוביוטיקה, יכולים להועיל בשמירה על בריאות המעיים. כמו כן, טיפולים שונים מעולם הטיפולים האלטרנטיביים יכולים לסייע רבות להפחתת הלחץ, מדיקור סיני ועד לטיפולי שיאצו, עיסוי רפואי הוליסטי וטיפול באמצעות צמחי מרפא, כל אלה יכולים לתרום להפחתת הלחץ ולריפוי הגוף והנפש. כמו כן, יש לומר כי כדאי להבדיל בין מצב זמני וקצר של בעיית עיכול ובין עצירות מתמשכת ומומלץ להכיר את הגדרת העצירות על פי הרפואה כדי להבין כיצד יש לפעול. 

האם מה שיש לכם זו עצירות?

מכונים ומקורות מכובדים ברחבי העולם מגדירים עצירות כאשר ישנן פחות משלוש יציאות בשבוע, בדרך כלל הן יהיו קשות וילוו אותן כאבי בטן, תחושת חוסר נוחות ונפיחות בטנית. אנשים המתמודדים עם עצירות מתארים לעתים קרובות את החוויה כלא נוחה ולעיתים כואבת ממש. מאמץ במהלך יציאות, תחושה של פינוי לא שלם וצואה נדירה הן תלונות נפוצות של עצירות, תסמינים אלו יכולים להשפיע באופן משמעותי על איכות החיים של האדם, להוביל לתסכול, ובמקרים מסוימים, להחמיר את רמות הלחץ הקיימות בלאו הכי. 

מדוע זה קורה לכם עכשיו?

מתח ועצירות חולקים מערכת יחסים מורכבת ודו-כיוונית. בעוד שלחץ יכול לתרום לעצירות, אי הנוחות הפיזית של עצירות יכולה, בתורה, להעלות את רמות הלחץ. המוח והמעי מחוברים באופן מורכב דרך ציר המעי-מוח, ושיבושים בציר זה יכולים להשפיע על תפקוד המעי. כאשר הגוף נמצא במתח, מערכת העצבים מפעילה תגובת “הילחם או ברח”, ומסיטה משאבים הרחק מתפקודים לא חיוניים, כולל עיכול. אנחנו נמצאים בתקופה מורכבת מאוד, רבים מאתנו לא חוו לחץ כמו זה שהביאה אתו מלחמת חרבות ברזל ונראה כי הלחץ הזה יימשך לתקופה ארוכה. 

המבצע הצבאי בעזה, העובדה שרבים מאתנו מכירים אנשים שהתגייסו למילואים ואף נמצאים בלב עזה, הקושי הכלכלי בשל המשבר שנוצר בארץ וסיפורי הזוועה שמציפים אותנו כל הזמן, כל אלה תורמים ישירות ללחץ ולסטרס וכמובן לעצירות. 

קביעת שגרה יומיומית עקבית, לרבות זמנים ייעודיים לארוחות והפסקות אמבטיה, יכולה לאותת לגוף מתי הגיע הזמן לעיכול ולסילוק. סדירות זו יכולה לתרום להרגלי יציאות צפויים יותר ובכך להפחית עצירות בתקופת מלחמה. אימוץ גישה הוליסטית המתחשבת בהיבטים נפשיים ופיזיים כאחד היא המפתח לטיפוח הריקוד המורכב בין המוח והבטן, וזכרו, כשזה מגיע לבריאות מערכת העיכול, נפש מאוזנת ותזונה מאוזנת הולכות יד ביד.


לכל המאמרים >