תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

דלקת בקיבה מה לאכול? ואילו תרופות סבתא קיימות?

תזונה נכונה לסובלים מדלקות בקיבה

סובלים מכאבים בקיבה? יתכן והתפתחה אצלכם דלקת קיבה (גסטריטיס). זו נוצרת כאשר ישנה פגיעה כלשהי בדופן הקיבה. במקרה כזה, אנזימים וחומצות שאמורים לסייע בתהליכי עיכול המזון, פוגעים ברקמה הרגישה של הקיבה, ויוצרים גירוי ודלקות. חשוב לזכור שניתן ל לפנות להתייעצות ולטיפול מקצועי, לשם הקלה ומציאת פתרון לבעיה. כמו כן, ניתן להקל מעט באמצעים ביתיים פשוטים – כולל הידיעה מה לאכול כדי להקל על דלקת בקיבה.

מה לאכול במקרה של דלקת בקיבה? (או: תרופות סבתא לדלקת בקיבה)

מיץ כרוב – לכרוב ישנן איכויות שמעודדות וממריצות זרימת דם לריריות הקיבה. שתייה של מיץ כרוב עשויה לחזק את הריריות הפגועות ולהקל על הסימפטומים הנלווים לגסטריטיס. ניתן להכין בבית בעזרת מסחטת מיצים קשים.

מיץ אלוורה – צמח האלוורה ידוע כאנטי דלקתי ומרגיע, ושתייה של מיצוי אלוורה יכולה להקל ולהרגיע כאבי קיבה.

מיץ לימון – לימון הוא פרי חמוץ, אך בעת שתייה של מיץ לימון הוא הופך לבסיסי בקיבה ומועיל להקלה על החומציות הגבוהה במערכת העיכול, הפוגעת בדפנות הקיבה. ניתן לשתות מיץ לימון טרי כמו שהוא, או לדלל 3-2 כפות של מיץ לימון בכוס מים פושרים ולהמתיקו במעט דבש דבורים. לדבש ישנן תכונות אנטי דלקתיות ותוספת של כפית או שתיים למשקה יכולה גם היא להקל ולהשפיע על הכאב.

בננה – הבננה עשירה במגנזיום ובאשלגן, ומסייעת בנטרול החומציות הגבוהה בקיבהדלקת בקיבה מה לאכול - בננה ומפחיתה את מצבי הדלקת. לכן אכילת בננות נחשבת כתרופת סבתא לכאבים בקיבה.

חילבה – ניתן להרתיח עלים של חילבה בסיר על האש, להכין חליטה מהעלים או מהזרעים. זרעי החילבה מפרישים חומר ציפוי רירי שסותר את החומציות ומרפד את כיב הקיבה, ובכך הם מסייעים להחלמת הכיבים ולריפוי דלקת בקיבה.

כורכום – לצמח הכורכום, שמוכר כתבלין שמוסיף צבע צהבהב למאכלים שונים, ישנן תכונות אנטי דלקתיות (לצד הרבה מאוד יתרונות בריאותיים אחרים). ניתן לצרוך כורכום טרי, כורכום כתבלין מעובד לאבקה, או כמוסות של כורכום שנמכרות בבתי מרקחת.

צמחי מרפא – ישנם צמחים נוספים שמקלים על גסטריטיס, ביניהם ג'ינג'ר, ליקריץ, שומר ומרווה רפואית. את הג'ינג'ר מומלץ לצרוך טרי, וניתן לגרד את השורש לתוך מים חמים ולשתות כחליטה, או לאכול גרידת ג'ינג'ר עם כפית דבש – בזהירות רבה ובהתאמה אישית.

חליטות צמחים – חליטה של מרווה רפואית או קמומיל עשויה להקל על כאבי הבטן שמאפיינים כאבים בקיבה.

מה לא כדאי לאכול?

מן העבר השני של המשוואה, יש מזונות המומלצים הרבה פחות עבור הסובלים מדלקת קיבה או מעוניינים להקטין לכך את הסיכויים. ה"אויבים" העיקריים הם מזונות ומשקאות הגורמים לגירוי של הקיבה ולכן עלולים להחמיר את תסמיני הדלקת.

בין השאר, רצוי להוציא מתפריט התזונה במהלך תקופת הדלקת את:

  • אלכוהול
  • קפה
  • מיצי פירות
  • מזונות הנחשבים לחומציים, דוגמת עגבניות וחלק מסוגי הפירות
  • מזון מהיר, שומני, מטוגן או מתובל מאוד

שינויים באורח החיים

נוסף על ההמלצות שלעיל, מומלץ לערוך שינויים פשוטים באורחות החיים: להימנע מלחץ ומתח נפשי ככל שמתאפשר, ואף ליזום פרקי מנוחה והפחתת לחץ לאורך היממה. לשתות הרבה מים נקיים וטריים, עדיף בטמפרטורת החדר ולא צוננים, ולהמעיט בשתיית משקאות אחרים, וקפה בפרט.

רצוי לאכול ארוחות קטנות וקלות ולהעדיף אותן על פני ארוחות כבדות שמעמיסות על מערכת העיכול והקיבה. בהרבה מאוד מקרים המפתח לשינויים התזונתיים הוא מעקב אחר דרגת החומרה והתדירות של התסמינים: אם בתקופות מסוימות יש החמרה של תסמיני הדלקת, מומלץ לחשוב בה בדיוק הוכנס לתפריט ולראות האם הוא נחשב לאחד המאכלים המעוררים דלקת בקיבה.

דלקת קיבה תזונה והטיפולים המשלימים

רוצים לדעת מה לאכול במקרה של דלקת בקיבה? זהו רק חלק מהפתרון. זכרו ששיטות ביתיות הן בעלות יעילות מוגבלת במקרים של דלקת קיבה חמורה המלווה בכאבים בקיבה, והן אינן יכולות להחליף טיפול מקצועי לאורך זמן.

אם אתם סובלים מגסטריטיס – דלקת בקיבה או כאבים, פנו אלי בהקדם, ואשמח להתאים עבורכם טיפול מדויק ומיטיב, שנוגע בשורשי הבעיה. הטיפול הטבעי בדלקת קיבה, בראי הרפואה הסינית, כולל אבחון פרטני מקיף, וכולל דיקור סיני, צמחי מרפא וכמובן שגם המלצות תזונה מותאמות לדלקת בקיבה. כל אלו מפחיתים את הדלקתיות ומסייעים בפתרון הבעיה ומניעת הישנותה.

מאיה נאור

מטפלת במבוגרים וילדים בקליניקות ברמת אביב ובעמק החולה, גליל עליון.

המלצה חמה לטיפול טבעי במעי רגיש

לכל המאמרים >