תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

צרבת קשה המלווה בבחילות, כאבי גרון ופצעים בפה

מאיה נאור

מטפלת במבוגרים וילדים בקליניקה ברמת אביב.

סיפורה של אסנת שפיתחה צרבת קשה לאחר נטילת אנטיביוטיקה

אסנת בת 53, נשואה ואם לשניים, עובדת כמזכירה ראשית. בארבעת החודשים האחרונים החלה להתלונן על תחושת מחנק בגרון, צרבת ובחילות בוקר, שאליהן מתלווים כאבי גרון חוזרים ופצעים לבנים בפה. משטחי הגרון שבוצעו במרפאה חזרו שליליים שוב ושוב. מספר שבועות לפני שהחלה לסבול מהתופעות הללו, נטלה אנטיביוטיקה לתקופה של חודשיים, בעקבות אבצס שהופיע בפניה. כמה חודשים קודם לכן קבלה סבב אנטיביוטי משולש להכחדת חיידק ההליקובקטר פילורי.

אבחון הבעיה

בדיקות הדם של אסנת תקינות, פרט לברזל נמוך. גם בדיקת גסטרוסקופיה יצאה תקינה. באבחון הסיני נמצא כי הלשון אדומה עם סימני שיניים וחיפוי לבן עבה. דבר שמצביע, על פי הרפואה הסינית, על חום פנימי וליחה קרה. אלו נוצרו ככל הנראה עקב נטילת אנטיביוטיקה ממושכת, דבר שהכניס קור גדול למערכת שלה ויצר תנועה לקויה של מערכת העיכול בפרט והפרעה של זרימת הדם והאנרגיה בגוף בכללותו.

ואכן, בתשאול התברר כי אסנת הגיעה לטיפול בקליניקה שלי כשהיא נוטלת אומפרדקס, תרופה להפחתת חומציות בקיבה הנחשבת לאחת הפופולאריות בקטגוריה של תרופות לצרבת, ובהמשך לטיפול בחיידק הליקובקטר פילורי. את התרופה, שעזרה לה חלקית, קיבלה מרופא מטפל.

הפתרון: תוכנית טיפולים משולבת

הטיפול המשולב בא לתת מענה לתסמינים השונים שחוותה אסנת, במטרה להביא לשיפור מהותי בבריאות ובאיכות החיים שלה. על מנת לטפל בכאבי הגרון החוזרים, התחלנו טיפולי דיקור, צמחי מרפא סיניים והמלצות במקרה של צרבת תזונה. תוך פחות משלושה ימים קבלתי מאסנת הודעה נרגשת – כבר שלושה ימים שהיא אינה סובלת מבחילות הבוקר! ההודעות חזרו על עצמן, ומדי מספר ימים קבלתי הודעה שמתארת כיצד נעלמו הצרבות, וגם כאבי הגרון חלפו. אסנת הוסיפה להתלונן על מעט ליחה שמופיעה אצלה בבקרים. לאחר שערכנו שינוי תזונתי שהתאים למצבה של אסנת, חלפה גם הליחה, וכעבור שבועיים נעלמה כלא הייתה.

הטיפול התזונתי לא היה מורכב מאד, כיוון שאסנת הייתה מורגלת עוד קודם לכן באכילה של מזונות בריאים. אך כן יצרנו דיוק נוסף והגדרנו שעות אכילה מותאמות, אכילה מסודרת יותר ודגשים כלליים, שהביאו להטבה משמעותית באופן מיידי.

בשלב הראשון של ביצוע טיפול בצרבת אסנת, המטרה הייתה לסלק ליחה קרה. תחילה הורדנו את הקפה שנהגה לשתות מדי בוקר לפני ארוחת הבוקר, ואסנת החליפה אותו בחליטות טבעיות. את הסלט הטרי שנהגה לאכול בארוחת הצהריים החלפנו בארוחה מבושלת וחמימה, עם דגש והקפדה על ארוחות ביניים קלילות לאורך היום. בשלב השני של הטיפול, המטרה הייתה לאזן את טמפרטורת הגוף, כך שתהיה לא חמה מדי ולא קרה, ולחזק את התנועתיות – וכך למנוע היתקעות של מזון בפלג הגוף העליון, תחושות מחנק, בחילות בוקר וצרבות.

כעבור ארבעה מפגשים כבר התחלנו לרווח את מפגשי הדיקור ולהוריד מינון יומי של פורמולת הצמחים, תוך הקפדה על תזונה מאוזנת, מחזקת, בונה ומרגיעה.

שימו לב: העובדה שאסנת בחרה להגיע לטיפול מיד עם תחילת הופעתם של תסמיני צרבת, הביאה להטבה המהירה במיוחד. זאת מאחר שהגוף לא הספיק להתרגל לשינויים החדשים, והיה לנו קל להחזיר את בריאותה למצב התקין, הנוח והנעים, שהיה מוכר לה לאורך כל השנים. ההמלצה הברורה היא לא להשתהות יותר מדי עם הטיפול במחלות ובבעיות שחווים, מכיוון שכל עיכוב עלול להפוך את ההתמודדות למעט מורכבת יותר


לכל המאמרים >