תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

מעשה בקוליטיס פרוקטיטיס

מאיה נאור

מטפלת במבוגרים וילדים בקליניקות ברמת אביב ועמק החולה, גליל עליון.

תודה למאיה נאור על טיפול בתסמונת המעי הרגיז

א', בת 35, אובחנה בגיל 30 עם קוליטיס פרוקטיטיס – סוג נפוץ של מחלת קוליטיס שמערב את אזור פי הטבעת והרקטום התחתון. התופעות והתסמינים מהם סבלה היו יציאות דמיות מרובות מהרגיל (5-4 ביום) וכאבי בטן סביב יציאה. לאחר ברור קצר, אובחנה והתחילה טיפול קונבציונלי תחת נרות רפסל וחוקנים, ובמקביל טיפול דרך הפה ברפסל.

הטיפול הטבעי בקוליטיס פרוקטיטיס – הלבטים והמסקנות

א' הגיעה אלי למרפאה די בצמידות לאבחנה המערבית, והתחלנו טיפול של חודש וחצי, שכלל אחת לשבוע דיקור סיני, שתיית פורמולה של צמחי מרפא ותוספים שרקחתי לה תחילה פעמיים ביום, ותזונה שהביאה לשיפור ממשי.

בהתחלה א' לא הייתה בטוחה האם הטיפולים שלי היו אלו שהיטיבו עימה או הטיפול המערבי, והחליטה לעשות הפסקה. לאחר כחודש ימים צלצלה אלי נסערת וסיפרה שהייתה לה התלקחות נוספת, הפעם קשה יותר מהקודמת, שכללה יציאות מרובות ודחופות יותר, ודימומים מרובים. מבחינת הרפואה המערבית, מיד העלו אותה על טיפול דרך הפה בסטרואידים, ובמקביל טופלה אצלי בדיקור ותזונה.

לאט לאט כשמצבה השתפר, רופא הגסטרו הוריד לה את מינון הסטרואידים ואנחנו התחלנו לשלב שוב טיפול בצמחי מרפא. תוך כחודש ימים מסיום השימוש בסטרואידים נראתה שוב רגיעה של ממש. הפעם א' כבר הייתה סמוכה ובטוחה שהטיפול המשלים עוזר לה לאזן את המערכות. תחילה התופעות והתסמינים של מחלת קוליטיס פרוקטיטיס הופיעו מופיעים אצלה סביב מחזורים – וגם שם נתנו את הדגש בדיקור סביב ביוץ ומחזור ופורמולות צמחים שלא רק תומכות במערכת העיכול שלה אלה גם באיזון ההורמונלי.

א' לא הייתה בטוחה גם לגבי הקפדה על תזונה נכונה לחולי קוליטיס ועד כמה היא חשובה לה או לא, והבינה כי אין מנוס מלשמור ולהקפיד על תזונה מאוזנת, והיום כמעט 6 שנים אחרי היא כבר יודעת מה טוב לה יותר ומה פחות והיא מצליחה לחיות חיים מלאים עם קוליטיס פרוקטיטיס.

קוליטיס והריון

להריון יש חוקים משלו ברמת ההתמודדות עם מחלות והפרעות במערכת העיכול, כמו שאפשר לראות למשל במקרה של צרבת בהריון. במקרה שלנו, א' חששה מאוד מהתמודדות עם הריון וקוליטיס פרוקטיטיס, וגם בפן הזה עשינו הכנה מאד יסודית של חיזוק ואיזון לקראת ההיריון, וכמו כן תמיכה גם לאחר הלידה. א' עד היום, כמעט 6 שנים אחרי שהתחלנו, מקפידה להגיע אלי לקליניקה לטיפולי חיזוק ותמיכה כמעט מידי חודש חודשיים רק לשמירה על האיזון וכמובן שבמידה וחשה צורך גם מגיעה יותר.


לכל המאמרים >