תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

דיאטה דלת סיבים – למה, איך וממה להימנע

לאנשים מסויימים, תזונה עשירה בסיבים תזונתיים יכולה להיות משהו מועיל ובריא; לאחרים – פחות. אצל האחד, סיבים תזונתיים עשויים לשפר את תהליך העיכול ואת חילוף החומרים ואילו אצל האחר מדובר בגורם שעשוי להסב נזק. אז למה זה קורה? איך אפשר לדעת אם דיאטה דלה בסיבים תזונתיים היא נכונה עבורכם ובמה כדאי להתמקד אם בחרתי בה? כל התשובות במאמר הבא.

אז מה זו דיאטת דלת סיבים?

דיאטה דלת סיבים היא דיאטה שבה הצריכה הממוצעת של סיבים תזונתיים מופחתת משמעותית בהשוואה לדיאטות אחרות. מדובר, למעשה, במשטר תזונתי מיוחד – שלא מתאים לכל אחד. הוא מיועד בעיקר לאנשים שסובלים מבעיות עיכול או מחלות מעיים מאוד מסוימות, שבהן צריכה גבוהה של סיבים תזונתיים עלולה להחמיר את המצב. המטרה העיקרית של דיאטה דלה בסיבים תזונתיים היא להקל על מערכת העיכול.

למי מתאימה דיאטה דלה בסיבים תזונתיים?

דיאטה דלה בסיבים תזונתיים מתאימה לאנשים עם מצבים רפואיים ספציפיים – כמו למשל דלקות במעי, נפיחות, גזים, כאבי בטן וכו׳. כמו כן, לאחר הליכים רפואיים וכירורגיים במערכת העיכול, חשוב לתת מנוחה לקיבה ולמעי – סיבים תזונתיים נחשבים קשים יותר לעיכול, ולכן גם במקרים כאלו ההמלצה תהיה להימנע, או לכל הפחות להפחית צריכה של סיבים תזונתיים. כאשר מפחיתים את הצריכה של סיבים תזונתיים, המעי ״נח״   יותר, ויכול להתרכז יותר בריפוי.

 

 מעוניינים לקבל פרטים נוספים על חילוף חומרים איטי? מוזמנים לפנות אלי. 

לפרטים ויצירת קשר: 074-7690918

מה היתרונות של דיאטה דלה בסיבים תזונתיים?

לדיאטה דלה בסיבים תזונתיים יש יתרונות בריאותיים רבים ומגוונים. היא מסייעת בשיפור מצבים של רגישויות במערכת העיכול, ואף מורידה את הסיכויים לכאבי בטן, נפיחויות, שלשולים ותחושות לא נעימות נוספות הקשורות למערכת העיכול. 

כמו כן, ישנם דיווחים שדיאטה דלה בסיבים תזונתיים מסייעת בייצוב רמות הסוכר בדם, שכן היא מגבילה צריכה של מזונות שתורמים לעלייה חדה ברמת הסוכר בדם. 

דיאטה סיביםהאם כדאי לי להתחיל דיאטה דלה בסיבים תזונתיים?

לפני שאתם מתחילים בתזונה דלה בסיבים תזונתיים, מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע. הם יוכלו לספק לכם הדרכה מותאמת אישית, לפי מצבכם הרפואי, ויגדירו לכם את השלבים הנחוצים להפחית את צריכת הסיבים באופן הדרגתי. 

פרט אחד שחשוב לזכור במהלך הדרך – חשוב לתעד ולעקוב אחר המאכלים שאתם צורכים, כך, תוכלו לזהות בקלות אילו מאכלים גורמים לכם לתסמינים. הצעד הראשון הוא להחליף מאכלים עשירים בסיבים באלטרנטיבות עם סיבים תזונתיים בכמות קטנה יותר. 

אז איך מתחילים?

כאמור, כדי להתחיל בדיאטה דלה בסיבים תזונתיים יש להיוועץ עם גורמי מקצוע כמו רופא המשפחה או תזונאי מוסמך – כך תבטיחו שהדיאטה שלכם מותאמת אישית למצבכם הגופני ומותאמת לצרכים הבריאותיים שלכם. 

עליכם להפחית מאכלים עשירים בסיבים תזונתיים כמו דגנים מלאים, קטניות, וירקות גסים (בעיקר ירוקים – מלפפונים, סלרי, שומר וכו׳) מה כן אפשר לאכול? בעיקר מאכלים קלים יותר לעיכול, כמו פירות מבושלים, ירקות מבושלים, בשרים רזים, דגים, גבינות וכולי.

 

דוגמאות למאכלים עשירים בסיבים תזונתיים

מאכלים עשירים בסיבים תזונתיים הם דגנים מלאים, קטניות, אגוזים וירקות שורש למיניהם. כמו כן, ירקות גסים כמו כרוב וברוקולי נחשבים לעשירים בסיבים תזונתיים.

גם פירות יכולים להיות עשירים בסיבים תזונתיים – תפוחים ותותים, למשל, או פירות אחרים בעלי קליפה סיבית וקשה. מאכלים אלו עלולים לגרום לתחושת כבדות ולעיכול קשה, בפרט לאנשים עם רגישויות במערכת העיכול.

אז מה כן לאכול?

הנה רשימה חלקית של מאכלים שכן אפשר לאכול:

קרקרים ללא סיבים, בטטה מבושלת, מאכלים העשויים מקמח לבן כמו פסטות ולחם לבן, אורז לבן, עוף או דגים מבושלים. 

פירות כמו בננות בשלות, מלון, ואגס הן אפשרויות טובות. ירקות מומלצים כוללים גזר מבושל וקישואים.

עוד כמה טיפים שימושיים

אספנו לכם כמה טיפים מעולים לשמירה על דיאטה דלה בסיבים תזונתיים: 

מומלץ לתכנן מראש את התפריט השבועי ולוודא שהמאכלים המומלצים נמצאים במקרר ובארון. כמו כן, מומלץ להכין מראש את התבשילים שלכם – כך תוכלו להישאר עקביים ולהימנע מלעשות טעויות בבחירת מאכלים שעלולים לגרום לכם לסטות מהמטרה. בנוסף, ייעוץ תזונתי קבוע יכול לעזור המון בתהליך – כך תקבלו תמיכה מקצועית ולהבטיח שהתזונה שלכם מספקת את כל הרכיבים התזונתיים הדרושים.

סיכום והמלצות כלליות

לסיום, דיאטה דלה בסיבים תזונתיים יכולה להיות פתרון מעולה לאנשים עם בעיות עיכול ספציפיות, עם זאת, היא דורשת תכנון קפדני והתאמה אישית. 

הקפדה נכונה על תזונה מאוזנת וייעוץ תזונתי מקצועי יכולים לעזור לכם להצליח בתהליך, תוך שמירה על בריאות תקינה. זכרו  תמיד להקשיב לגוף שלכם ולא לעשות שינויים דרמטיים בתזונה ללא הכוונה מקצועית. בהצלחה!

מעוניינים לקבל פרטים נוספים על חילוף חומרים איטי? מוזמנים לפנות אלי. 

לפרטים ויצירת קשר: 074-7690918


לכל המאמרים >