תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

הפסח הזה נהפוך לבני חורין מהפרעות במערכת העיכול

מניסיוני רב השנים, במפגש עם אנשים ומטופלים, הן במרפאתי הפרטית והן בעבודתי בעבר במכון הגסטרואנטרולוגיה בבית החולים שיבא תל השומר, התחדדה אצלי ההבנה על ההשפעות של חג הפסח ומאפייניו על הפרעות במערכת העיכול. הפרעות אלו, מתבטאות לרוב בעצירות, כבדות ונפיחות וגזים. 

חג הפסח אמור להיות שמח ומשחרר. אך שעה שמערכת העיכול אינה מתפקדת כיאות, אינה סופגת כהלכה את מרכיבי המזון, אינה מפנה את הפסולת בצורה מיטבית, עולות וצצות גם בעיות תפקודיות ונפשיות וכלל ההתנהלות היומיומית ואיכות החיים נפגעות. קשה לנו, כבד לנו, אנחנו לחוצים, מרגישים שבריריים, קשה לנו להתמיד ולהצליח במה שאנו עושים (עבודה, לימודים, זוגיות ועוד) וקושי רגשי ונפשי מתחיל להופיע.

עברנו את פרעה-נעבור גם את הבעיות והכאבים במערכת העיכול?

גברים ונשים המגיעים לקליניקה שלי, תוך כדי חופשת החג או ממש בסמוך אליה, מספרים על הפרעות במערכת העיכול, ש"צצו" רק לאחרונה. בהחלט למאפייני האכילה בחג וייחודיות המזון הנצרך בו, תרומה לכך. אך חשוב לדעת: לפעמים "הפרעות הפסח" הן רק הסימפטומים. לעיתים הן מעידות על בעיה שכבר קיימת והשינוי הקיצוני שנוצר בפסח, רק חושף אותנו לבעיה כמוסה, שהייתה חבויה עמוק בתוך הבטן. 

הרפואה הסינית גורסת כי בעיות גופניות, כמו למשל הפרעות במערכת העיכול, הן תוצאה של בעיות בריאותיות המועצמות על ידיי מתח, רגשות לא טובים, מצבי לחץ ועוד. החוכמה היא לרדת לשורש הבעיה ולטפל בה באופן מעמיק ויסודי, באמצעות טיפול אופטימלי ואולטימטיבי המשלב התייחסות לגוף ולנפש האדם.

בקליניקה שלי אני מציעה טיפול שלם על ידי בניה והתאמת תזונה נכונה ומאוזנת, דיקור סיני, ופורמולת צמחי מרפא. בינתיים, בשורות הבאות, אשמח להגיש בעבורכם טיפים קצרים ל"עזרה ראשונה", כיצד להתמודד עם הפרעות במערכת העיכול האופייניות לפסח. 

הפסח הזה נהפוך לבני חוריןעצירות

 אולי המכה "האחת עשרה" של החג. עצירות, יכולה להיגרם משינויים גדולים ופתאומיים בהרגלי התזונה שלנו ומאכילה מרובה מאוד, שאינה מורגלת עבור הקיבה שלנו ומעמיסה על כלל איברי מערכת העיכול. כאשר ישנה עצירות, הגוף מתקשה לרוקן את עצמו והתוצאה גם יכולה להגיע לכדי תחושות לא נעימות, כאבים, חום, דימומים ועוד.

העצירות בפסח נוצרת גם בעקבות המזון העיקרי בו – המצות.  כאשר לגוף אין מספיק נוזלים כדי לספוג את האוכל בצורה נאותה – תופיע עצירות. מצות, הן למעשה קמח ומעט מים. מה שאומר – מזון יבש מאוד, שגם כאשר הוא נכנס כבר לתוך מערכת העיכול, הוא סופח גם שם נוזלים החיוניים לתפקוד התקין של היציאות. 

לפרטים ויצירת קשר: 074-7690918

אז מה מומלץ לעשות?

קודם כל לשתות והרבה. ההמלצה באופן רגיל- למעלה מ-10 כוסות מים ביום. ובפסח, להמלצה זו משנה תוקף, שכן מערכת העיכול זקוקה אז, להרבה יותר נוזלים, כדי לרכך את המזון, לסייע בשינוע הפסולת וכדי לעבוד באופן יעיל ותקין. 

גם צריכה מוגברת של סיבים תזונתיים, יכולה לסייע. המצה עשויה קמח ומים, נטולת סיבים תזונתיים. לכן עלינו להעשיר את התזונה שלנו בהם. אלו יסייעו בשפעול המעיים ויעודדו את פעילותה התקינה בכל הקשור ליציאות. אכילת ירקות טריים ומבושלים, פירות, אגוזים ושקדים, תסייע גם היא בנושא זה

לא מוותרים על המצות? מרחו עליהם ממרחים טובים ועתירי חלבון, כמו אבוקדו, טונה, ממרח חרובים עם ירק בצד. ככלל, נסו להימנע מקמח מצות רגיל העשיר בגלוטן והעדיפו מצות אם כבר מקמח כוסמין או שיבולת שועל – העשירים גם הם בסיבים תזונתיים. אם באפשרותכם להמנע ממצות בכלל אז עדיף. 

ולבסוף, עצת הזהב – הרבו בתנועה ובפעילות גופנית. אפילו כזו מתונה, כמו הליכה רגועה, טיול בטבע, שחיה בבריכה או בים. זה גם יסב לכם הנאה בחג וגם ישפר את תפקוד המעיים, שימנע או יפחית את תופעת העצירות.

כבדות ונפיחות בבטן

 רבים מאיתנו חשים את תופעת הנפיחות בבטן והכבדות, אחרי אכילה מרובה בבת אחת. כן, בדיוק כמו ארוחות החג המאפיינות את הפסח ומעמיסות על מערכת העיכול ויוצרות תחושות לא נעימות. תורמים לכך גם מזונות מסוימים, שקשים יותר לעיכול, קמח המצה העשיר בגלוטן, אי סדירות בארוחות, ועוד.

יחד עם זאת, חשוב להגיד, נפיחות ביטנית היא תופעה שלא בהכרח קשורה לזמן, סוגי הארוחה או לסוג מזון ספציפי. היא יכולה להיות קשורה למאזן החיידקי במערכת העיכול או למשל לתסמונת 'המעי הרגיז'. בקליניקה שלי אני מטפלת בבעיות אלו לאורך כל השנה ומנסה לאבחן ולטפל בשורש הבעיה ולתת פתרון מעמיק ויעיל בעבור כל מטופל. 

אז מה מומלץ לעשות?

לנסות ולהמעיט במזונות הגורמים לתחושת הנפיחות כמו מוצרי גלוטן או מוצרי חלב המועשרי בלקטוז. לנסות ולא לאכול ארוחות גדולות מידי ועמוסות ובוודאי לא להתמלא מהם מעבר לנדרש. גם אם התפריט שנאכל מאוזן ובריא, ברגע שהוא נדחס אל תוך ארוחה אחת גדולה, הוא מייצר עומס מיותר על הקיבה ומערכת העיכול ומוביל לתחושת הנפיחות. 

באופן כללי, תזונה נכונה מומלצת היא של ארוחות קטנות, באופן סדיר כל 3-4 שעות (או 3 ארוחות סבירות ועוד 2 קטנות לאורך היום). גם כאן, שתיה מרובה יכולה לסייע, לא חלילה שתיה מוגזת אלא של מים או חליטות צמחים.

בעיית גזים

גזים נוצרים כאשר ישנם סוגי מזונות, או בעיות, המונעות מהאוכל להתעכל בצורה מיטבית, במעי הדק או בקיבה.  במקום זאת, מיליארדי חיידקים עושים את פעולת הפירוק במעי הגס ובעצם מבצעים התססה – שתוצאותיה הם הגזים. בעיית הגזים יכולה לנבוע מגורמים רבים, ובמקרים אלו מומלץ לבצע אבחון מקיף השם דגש גם על הפן הפיזי אך גם על הפן הנפשי. 

בפסח, התופעה יכולה להקצין, בעיקר אודות למאכלים האופייניים לפסח, דוגמת ביצים, תירס, תפוחי אדמה (עמילניים), סוכרים, קטניות ומוצרי חלב, המגבירים את התופעה של אי סבילות וייצור הגזים.

אז מה עושים?

הכלל הראשוני והבסיסי שאני מבקשת להנחיל, הוא להקשיב לגוף שלכם. ואם יש מוצרי מזון שצריכתם אינה עושה לכם טוב – אל תצרכו או תמעיטו בהם. מנגד, הרבו בתזונה מאוזנת שכוללת יותר סיבים תזונתיים. 

ככלל, הגזים ותחושת הנפיחות בבטן במהלך הפסח, הם רק "פיק" אחד של הבעיה, שהיא רחבה יותר ופעילה גם לפני ואחרי הפסח. לפונים אלי בנושא זה, אני מציעה טיפול משלים על פי עקרונות הרפואה הסינית. בניה של תפריט אישי, לאחר אבחון מעמיק והמלצות לתזונה נכונה יותר. לצד דיקור סיני מתוך מטרה לאזן את המערכת וטיפול באמצעות צמחי מרפא אשר מותאמים אישית, המסייעים בריפוי מערכת העיכול ושיפור התסמינים.

ועוד התייחסות קטנה על המתח הנפשי כחלק מגורמי הפרעות במערכת העיכול

כולנו מבינים, כי המקור להפרעות במערכת העיכול הוא גם פיזי ותזונתי אך גם קשור לנפש האדם. מתח, לחץ נפשי, חרדות ודומיהם, מכל סוג ובכל הקשר, משפיעים על תפקודה התקין של מערכת העיכול. ופסח, מזמן לנו כל כך הרבה אתגרים בתחום זה.

מה ניתן לעשות?

 לא נוכל למנוע את המתחים אבל בהחלט נוכל לפוגג אותם ולנסוך בנו מעט יותר שלווה. הפרעות במערכת העיכול, שמופיעות בפסח הן "תמרור אזהרה" לבעיות משמעותיות יותר. לרפואה הסינית יכולות ומסוגלות להביא לריפוי בדרכים מגוונות: הן טיפול בהפחתות הכאב והבעיות והן בטיפול בפן הרגשי-נפשי, שפועל בצורה הוליסטית על מקורות הבעיה. 

בקליניקה שלי תוכלו לקבל מענה שלם, העושה שילוב בין מאפייני הרפואה הקונבנציונלית לבין הרפואה המשלימה והרפואה הסינית. שנים שאני פועלת ומתמחה בשני העולמות ויודעת למצוא את הסינרגיה המושלמת ביניהם, כזו שמותאמת אישית עבורכם. מוזמנים לפנות אלי לאבחון מעמיק ולטיפול מקצועי.

לפרטים ויצירת קשר: 074-7690918


לכל המאמרים >