תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

הכאב הבלתי נראה: התמודדות וטיפול בפוסט טראומה

הכאב הבלתי נראה: התמודדות וטיפול בפוסט טראומה 

כאשר הנפש אינה רגועה בשל חוויות טראומטיות, עשוי להתפתח מצב שנקרא "פוסט טראומה" • פוסט טראומה הוא מצב רגשי שנעשה גלוי בגוף כתוצאה מחוויות טראומטיות והוא אוצר בתוכו עולם שלם של רגשות, תגובות ואתגרים • במאמר הבא, נצלול לתוך דפוסי הזיהוי, דרכי ההתמודדות והטיפול המומלצות בפוסט טראומה בילדים ובמבוגרים • ואיך מתמודדים עם הפחדים שמגיעים ממראות המלחמה? • בואו ללמוד ולהתרפא

אז מה זה בעצם פוסט טראומה?

פוסט טראומה, או בשמה המקצועי PTSD, היא הפרעת דחק המתפתחת בנפש האדם לאחר חשיפה לחוויות טראומטיות במיוחד כמו צפייה בהרג, פגיעה מינית, תאונת דרכים, פיגוע או אירועים קשים אחרים. 

הפוסט טראומה עשויה להתבטא במספר תסמינים שונים  יכולה להופיע בתור פלאשבקים, סיוטים, קושי בהירדמות, חוסר תיאבון ועוד. לעתים התסמינים חולפים לאחר כמה ימים או שבועות בודדים מזמן האירוע, ולעתים הם נשארים חודשים רבים ואפילו שנים.

חשוב לציין שהופעת התסמינים אינם בהכרח מצביעים על פוסט טראומה – רק כאשר התסמינים ממשיכים להופיע לאחר זמן רב (חודש או יותר) ניתן להגדיר זאת כפוסט-טראומה.

לפרטים ויצירת קשר: 074-7690918

כיצד נראה אדם פוסט טראומטי?

אדם הנמצא בפוסט טראומה הוא אדם שחווה שוב ושוב את המאורע הטראומטי שהצית אצלו את ההפרעה. החוויה החוזרת עשויה להתרחש בצורת מחשבות שאינן מרפות, סיוטים, פלאשבקים וכדומה. על-פי רוב, אדם כזה יסבול מקשיי הירדמות והתעוררות תכופה במהלך הלילה. 

מעבר לזה, אדם פוסט טראומטי עלול לחוות את הטראומה מחדש בעקבות טריגרים שנחקקו אצלו במהלך האירוע – כמו ריח מסוים ,צליל ספציפי או מראות שונים. לכן, אדם כזה לרוב ינסה להימנע ככל האפשר מהיתקלות באותם הטריגרים ובכך יגביל את עצמו בהמון תחומים בחיים.

פוסט טראומהמה גורם לפוסט טראומה?

מלבד ההסברים המסורתיים להתפתחות פוסט טראומה, כדי להבין עד הסוף את ההפרעה, עלינו להבין אילו גורמים נפשיים עומדים מאחוריה ומה תפקידם. מקובל לחלק את הפוסט טראומה ל-3 גישות שונות: הגישה הפסיכואנליטית, הגישה הביולוגית והגישה הקוגניטיבית-התנהגותית.

  • הגישה הפסיכואנליטית: לפי הגישה הפסיכואנליטית, התפרצות פוסט טראומה בגיל מבוגר היא תוצאה של התעוררות אירוע טראומטי שהתרחש בילדות. מנגנוני ההגנה של הנפש הדחיקו והדחיקו את הטראומה מהילדות והיא התעוררה מחדש לנוכח חוויה טראומטית דומה. 
  • הגישה הביולוגית: הגישה הביולוגית גורסת כי אנשים המפתחים פוסט טראומה הם כאלו שמערכת הויסות שלהם לא תפקדה כמו שצריך במהלך האירוע הטראומטי: הורמונים שונים כמו קורטיזול, אדרנלין ואופיואידים שונים לא הופרשו או הופרשו בצורה מועטה מידי במהלך האירוע.
  • הגישה הקוגניטיבית-התנהגותית: לפי הגישה הזו, הסובייקט לא הצליח לעכל כהלכה את החוויה הטראומטית ומכאן מתפתחת תנודה רחבה בקליטת האירוע במוח: או היזכרות מוגברת (פלאשבקים, סיוטים חוזרים, מחשבות) או הדחקה מוחלטת וביטול האירוע במוח.

פוסט טראומה בישראל במספרים

  • פוסט טראומה מתפרצת בדרך כלל לאחר 6 חודשים.

  • כ-9% מהאוכלוסיה סובלים מפוסט טראומה.
  • בין 10% ל-15% מכלל הנפגעים במלחמה הם לוחמים הלומי קרב.
  • פעילויות טרור הן הגורם השכיח ביותר בישראל להתפרצות פוסט טראומה.
  • תושבי הדרום ותושבי שדרות בפרט, חווים יותר פוסט טראומה: כ-12% מהאוכלוסייה.
  • ילדים ונוער עד גיל 17 שנחשפו לטראומה מצויים בסיכון גבוה ל-PTSD
  • השכיחות של PTSD אצל ילדים נאמדת על כ-16%

כיצד להתמודד עם המחשבות?

ראשית, יש להבין שמדובר במנגנונים טבעיים של הנפש – לא צריך לפחד ש"השתגעתם" או שאתם מאבדים את השפיות שלכם. שנית, אל תנסו להתעלם מהתחושות שלכם או להדחיק אותם – מלבד זה שלא תצליחו, הדבר עלול אפילו להחמיר את המצב.

דרכים מומלצות להתמודד עם המחשבות הן בראש ובראשונה לקבל תמיכה מאנשים קרובים: לערוך שיחה מנחמת עם בני משפחה או חברים קרובים עשויה להפחית את הלחץ והדאגה. כמו כן, אפשר לשחרר את הלחץ על ידי בכי. לא להתבייש לבכות ולהוציא את כל מה שהצטבר בנפש. הכי חשוב זה לקבל את המצב הנתון ולא לנסות להדחיק אותו.

טיפול בפוסט טראומה בדרכים טבעיות

דרך נוספת להפחית את התסמינים של הפוסט טראומה היא באמצעות הרפואה האלטרנטיבית בשילוב צמחי מרפא טבעיים. כמו כן דיקור סיני, למשל, יכול להביא לרגיעה ולהפחית את תסמיני הלחץ והדאגה. בנוסף, מי שחווה תסמיני פוסט טראומה עשוי למצוא הקלה משמעותית באמצעות נטילת פורמולות של צמחי מרפא אשר מותאמים אישית בשילוב תוספי תזונה טבעיים. 

הפחתת לחצים באמצעות תרגול נשימות

דרך מומלצת במיוחד להפחתת מתחים ולחצים היא על ידי ביצוע תרגילי נשימה. ישנם כמה סוגי טכניקות נשימה ייעודיים לצורך הרגעה והפחתת סטרס. 

תרגולי נשימות נחשבים ליעילים במיוחד והם מתבססים על מחקרים בנושא.

מחקר בולט אחד נערך באוניברסיטת דלהי ב-2005. החוקרים מצאו כי נשימה איטית ועמוקה באורך של שתי דקות הפחיתה את לחץ הדם של המשתתפים בכ-6%.

מחקר נוסף משנת 2012 הנערך באוני׳ רגנסבורג בגרמניה מצא כי נשימה איטית באורך של 5 דקות הובילה לשיפור ניכר במצב הרוח.

קיימות מספר טכניקות שונות לביצוע תרגולי נשימות, אולם כל התרגילים מתבססים על מכנה משותף זהה: נשימות איטיות, עמוקות וארוכות דרך האף ונשיפה באופן זהה דרך הפה. 

מעבר לבסיס הזה, קיימים וריאציות שונות: תרגולים המשלבים דמיון מודרך, ספירת נשימות,  נשימה סרעפתית ועוד ועוד.

כיצד לשמור על הנפש שלנו בתקופה מאתגרת?

אנחנו הישראלים רגילים לחיות במציאות ביטחונית מורכבת. לעיתים תכופות אנו מתמודדים מול איומי טרור, פיגועים, מתקפות טילים ואזעקות בכל רחבי הארץ – דבר שמשפיע המון על הקולקטיב שלנו כעם ועל הנפש הפרטית שלנו בפרט. לכן, עלינו לשמור על הנפש שלנו בריאה בדיוק כפי שאנו שומרים על גוף בריא. 

כדי לשמור על נפש בריאה יותר, חשוב שלא לצרוך המון חדשות או תוכן קשה – יש לזכור שאנו עלולים לקבל טלטלה נפשית בכל צפייה בסרטון שמופץ, מכל ידיעה על חייל הרוג או בכל פעם שהאויב שלנו מאיים להשמיד אותנו.

כאן המקום לציין שאין כל פסול בלנסות להתעלם מהמצב הביטחוני בכדי לשמור על הנפש בריאה יותר – רבים מרגישים שהסולידריות והלכידות החברתית נפגעת כאשר הם מתעלמים מהחדשות, אולם לאמיתו של דבר, בזמני חירום מספיק להתעדכן מעט במהלך היום במהלך העניינים ולא לצרוך חדשות באופן אובססיבי.

שמרו על הילדים!

הדאגה הגדולה ביותר שלנו היא לשמור על נפשם של הילדים. בזמני חירום בפרט, חשוב לשמור עליהם ועל חוסנם הנפשי ולא לעורר אצלם פאניקה או חרדה. הדרך הטובה והיעילה ביותר היא לשדר להם שהמצב תחת שליטה. לא חייבים להסתיר מהם את כל מה שקורה, אלא לתווך להם את המידע – כל ילד לפי הכוחות הנפשיים שלו והיכולת שלו להכיל – אבל  באופן רגוע, אופטימי ונטול פאניקה מיותרת.

כמו כן, חשוב לשמור על הלכידות המשפחתית, להמשיך עם הפעילויות המשפחתיות השגרתיות ככל הניתן ולא לשבור את כל הכלים במצבי חירום.

נקודה נוספת שחשוב לזכור – ילדים רגישים מאוד לשינויים קיצוניים בשגרה שלהם. בזמני לחימה, השגרה היומית שלהם מתהפכת לחלוטין – פתאום אין בתי ספר וגנים, המסגרות החינוכיות סגורות לאורך זמן והם נמצאים בבית עם ההורים, שלעתים גם לא הולכים לעבודה. במצבים כאלו, מומלץ להסביר להם את מה שקורה ועדיין לנסות לשמור על השגרה ככל שהמצב מאפשר.

פעילויות מומלצות לילדים בשעת חירום

כאמור, שמירה על נפש בריאה וחזקה של הילדים שלנו היא מטרת העל של כל הורה בתקופות חירום. כפי שהדגשנו בפסקה הקודמת, השמירה על השגרה עשויה להיות כלי יעיל ועוצמתי לעשות זאת. על כן, ערכנו לכם רשימה של פעילויות מומלצות במיוחד: 

  • צפייה בטלוויזיה: בשעות הרבות בהן הילדים וההורים נשארים בבית, אפשר להתאחד כולם סביב הטלוויזיה ולצפות בסרטי קומדיה משעשעים או בסרטי אנימציה לכל המשפחה, שיסייעו להשכיח מעט את המצב.
  • ספורט קבוצתי: מאמץ גופני משחרר סרוטונין בגוף ומקל מאוד על הסטרס. נסו לשלב פעילויות גופניות עם הילדים במהלך השהות הארוכה בבית. כשמתאפשר, עדיף לקיים את הפעילות הזו בחוץ.
  • לדבר: צרו אווירה פתוחה, מקבלת ותומכת עם הילדים שלכם. תנו להם לשאול כל מה שעולה על רוחם והסבירו להם מה מתרחש. אתם תהיו מופתעים עד כמה הם מבינים את המצב. חשוב לתת להם מקום להתבטא מבלי להרגיש לא ראויים, פחדנים או ילדותיים.

אל תתמודדו עם זה לבד!

אם אתם מתמודדים עם תסמינים של פוסט טראומה, או שאתם חושבים שילדכם או אדם קרוב אליכם מתמודד עם פוסט טראומה, זה הזמן שלכם לפנות אל גורמי המקצוע השונים ולטפל בנפש הפגועה. חשוב לזכור שאינכם נמצאים לבד בסירה הזו! המון אנשים אחרים נמצאים במצב שלכם – שתפו את שעובר עליכם עם אדם אהוב, שלחו הודעה מנחמת לאדם פגוע, ודאגו לשמור על הנפש שלכם בריאה וחזקה כמה שאפשר.

אפשר לטפל בתסמינים של PTSD ולהפחית את עוצמתם על ידי רפואה אלטרנטיבית! 

הפורמולות הצמחיות מהוות חלק מרכזי בטיפול הטבעי בקליניקה. הן נרקחות באופן אישי ומותאמות לכל מטופל בהתאם לתסמינים ולרקע הבריאותי שלו.

פנו אלי עוד היום על מנת לקבל מידע נוסף על פורמולות טבעיות ותוספי התזונה לחיזוק מערכות הגוף!

לפרטים ויצירת קשר: 074-7690918


לכל המאמרים >