תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

רגישות לגלוטן: גורמים, תסמינים, דרכי טיפול ותזונה

רגישות לגלוטן היא תופעה יחסית נפוצה, והמודעות אליה גוברת עם הזמן. בניגוד לצליאק, שיכול להיות קטלני, מדובר על תופעה עדינה יותר, שאמנם יכולה להוביל לתסמינים, אך לא להוביל למשהו מסוכן. אנשים חיים עם בטן נפוחה ומעי רגיש לגלוטן, וללא בדיקה או אבחון המכוונים אל הבעיה. במאמר הבא תמצאו מידע בנושא גורמים אפשריים לאי סבילות לגלוטן ומענה לעוד הרבה שאלות נפוצות בתחום.

מה גלוטן עושה לגוף שלנו

אכילת גלוטן במצב של רגישות עלולה לגרום למגוון רחב של בעיות במעיים, כדוגמת בטן נפוחה וכאבים שונים. יחד עם זאת, לאנשים רבים עם אי סבילות לגלוטן אין אלרגיות גנטיות או אלרגיות כלשהן למזון, ויכול להיות שיש להם מעי רגיש באופן כללי. למרבה הצער, הסיבה המדויקת לקיומה של רגישות לגלוטן עדיין לא ברורה. חוקרים רבים מאמינים שמדובר על יותר מבעיה גנטית. ייתכן גם שתופעה זו נגרמת משילוב גורמים כמו תזונה לקויה או שונות גנטית: המבנה הגנטי של אדם יכול לשחק תפקיד גם בבריאות המעיים שלו, לדוגמה, אם לאדם יש גן שגורם לו להיות בסיכון גבוה יותר לפתח מחלות מעי דלקתיות, אזי אכילת גלוטן עלולה לגרות את המעיים.

רגישות לגלוטן – בטן נפוחה

כאשר אדם עם רגישות לגלוטן אוכל מזון המכיל גלוטן, המערכת העיכולית שלו יכולה להגיב באופן שלילי. זה יכול לגרום לתסמינים כמו גזים, נפיחות, דימומים בבטן, שלשולים או עצירות, ולעיתים גם כאב בטן. תגובה זו נובעת מתגובת חיסונית לחלבון הגלוטן, שגורמת לדלקת ולנזק ברירית המעי.

בעיה של רגישות לגלוטן, או רגישות לקמח, היא תופעה נפוצה שבה הגוף מגיב באופן שלילי לגלוטן, חלבון הנמצא בחיטה, שעורה ושיבולת שועל. אחד מהסימפטומים הנפוצים של רגישות זו הוא בטן נפוחה, שיכולה להיות מלווה בכאבים ותחושת

מה מותר לאכול במצב של רגישות לגלוטן?

לפני שנעבור לנושא סימפטומים של רגישות לגלוטן והטיפול בה, בואו נסתכל על המזונות הטובים לבעלי אי סבילות לגלוטן:

  • דגנים עשירים נטולי גלוטן: קינואה, כוסמת, טף ועוד
  • קטניות: כדוגמת עדשים
  • מגוון תזונתי עשיר למילוי הארוחות: כולל מוצרים מן החי כדוגמת דגים ובשר טריים, ביצים, מוצרי חלב עיזים, וגם ירקות כדוגמת בטטה וקישוא, גזר, דלעת, ירקות נוספים עשירים בסיבים ופירות מגוונים.

איך מזהים רגישות לגלוטן?

בניגוד לצליאק, רגישות לגלוטן מגלים לרוב ללא ביצוע בדיקה מדוייקת. עקב עדינות הנושא ותסמינים שאינם חד משמעיים, אם רוצים לדעת אם באמת קיימת רגישות מסוג זה, צריך לנסות לסלק גלוטן מהתזונה. אפשר להתחיל בבדיקה לגילוי צליאק, ואחר כך להמשיך בהוצאת גלוטן מהתפריט ולבחון את הופעתם של סימפטומים של רגישות לגלוטן. אם לאחר תקופה ללא גלוטן רואים פחות הופעות של בטן נפוחה, גזים וכאבים, משמע, שיש פחות גירוי של מעי רגיש לגלוטן, וזה יכול להעיד על כך שהבעיה היא אי סבילות לגלוטן.

בואו והכירו מגוון טיפולים מעולם הרפואה האלטרנטיבית שיקלו עליכם.

לפרטים ויצירת קשר: 074-7690918

תסמינים לרגישות לגלוטן

תסמינים אפשריים של רגישות לגלוטן, המהווים תגובה לגירוי מעי רגיש לגלוטן, יכולים להיות בטן נפוחה, עצירות, שלשולים, בחילות וכאבי בטן לאחר אכילת גלוטן. בנוסף, בעלי רגישות מדווחים על עייפות, מחלות דלקתיות מסוימות המקושרות לאי סבילות לגלוטן, וכמו כן, יש לרגישות השפעה לטווח הארוך, במיוחד אם מדובר במעי רגיש המגורה באופן קבוע.

טיפול ברגישות לגלוטן

הדרך העיקרית לביצוע טיפול ברגישות לגלוטן היא ראשית כל לגלות אותה, ולאחר מכן להתחיל בביצוע שינוי תזונתי והתאמה דיאטנית. בנייה של דיאטה מסודרת, רשימה של מאכלים ומתכונים נטולי גלוטן, שילוב של תוספי תזונה ומזונות עשירים לשמירה על פעילות מעיים תקינה – כל אלו עוזרים בניקוי המערכת, הפסקת גירוי החלקים השונים של מערכת העיכול, והקלה נוחה בתסמינים, עד להגעה לאורח חיים בריא, תקין וחסר בעיות שמקורן בתופעה זו.

לסיכום…

אכילת גלוטן עלולה לגרום לבעיות עיכול ומחלות אוטואימוניות, ואפילו נזק לאיברים אצל אנשים רבים. יחד עם זאת, אפשר להימנע מכך על ידי אכילה ללא גלוטן. בדיקה נכונה, אבחון וטיפול, יכולים לעזור בשמירה על אורח חיים בריא ונטול הפרעות הנובעות מתופעת רגישות לגלוטן.


לכל המאמרים >