תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

אנזימי עיכול: מה החשיבות שלהם? וכיצד שומרים על איזון נכון?

מערכת העיכול שלנו היא מערכת מורכבת ביותר. מלבד היותה מערכת פתוחה, היא מערכת מורכבת יותר – כשגורמים רבים יכולים להשפיע עליה. כך, תהליך העיכול שמתרחש במערכת זו הוא תהליך מורכב ומסובך שתלוי בגורמים רבים, כאשר גורם מכריע ביותר הוא אנזימי עיכול שונים. אנזימים לעיכול בגוף משמשים לפירוק, עיכול, ועוזרים בהגעה לספיגה של חומרי התזונה החיוניים לגוף. אנזימי העיכול פועלים יחד באזורים שונים של מערכת העיכול – בתנאים שונים ומורכבים – על מנת לפרק ולעזור בתהליך העיכול כולו. מידע נוסף בנוגע לנושא של אנזימי עיכול ושמירה על איזון שלהם בהמשך המאמר.

 

מה זה אנזימי עיכול טבעיים?

כל אנזימי העיכול הם טבעיים. למעשה, מדובר בחלבונים אותם מייצר הגוף במטרה לפרק מזון ולסייע לעיכול, המהווה תהליך של שימוש בחומרי הזנה המצויים במזון במטרה לספק לגוף אנרגיה ועוד.

 

החשיבות של אנזימים לעיכול

אנזימי העיכול משחקים חלק חשוב מאוד בספיגה של חומרים מזינים, עיכול תקין ושמירה על איזון בגוף. אם אנזימי העיכול בגוף אינם פועלים בצורה מיטבית, זה יכול להאט את הקצב שבו הגוף שלך מעכל מזון – כלומר להוביל לחוסרים תזונתיים ולחסימות במערכת העיכול, דבר שמוביל פעמים רבות לסוגי אי נוחות כמו נפיחות, גזים, הפרעות עיכול ועצירות. חריגה מאיזון רמות האנזימים הנכונות במערכת יכולה להוביל לבעיות המתוארות, כאשר חריגות שונות גם מקושרות למחלות כמו קרוהן, מעי רגיז ועוד בעיות במערכת העיכול.

 

כיצד שומרים על איזון נכון של אנזימי עיכול?

 

צריכה של תזונה מאוזנת ועשירה

תזונה מאוזנת, בריאה ועשירה היא בעלת השפעה רבה על תפקוד הגוף כולו, ובעלת השפעה מכרעת על מערכת העיכול. המון מהתהליכים שמתרחשים בחלקי מערכת העיכול השונים מושפעים מאוד מהמאכלים שאנו צורכים. החל מיכולת הפירוק של האנזימים ברוק ועד להשפעה על החומציות בקיבה – האוכל שאנו צורכים משפיע ביותר. ויטמינים שונים הראו כמועילים בפעילות האנזימים המפרקים, ובתנועת מעיים תקינה. כך גם סיבים שחשובים לעיכול חלק, ומגוון רחב של אבות המזון שחשובים כולם בשמירה על תנועת מעיים תקינה, שיפור ועזרה בפעילות אנזימי העיכול, ואף מועילים ביותר למחלות כמו קרוהן, מעי רגיז ועצירויות ועוד. ראוי להוסיף כי במקרה של גזים אנזימי עיכול יכולים לסייע, גם במקרה שמדובר בגזים כואבים.

 

להימנע ממזונות מעובדים

מלבד ההשפעה השלילית הידועה שיש למזונות מעובדים על הגוף, יש למזונות כאלה השפעה שלילית באופן מכוון על אנזימי עיכול. מאכלים רבים שעשירים בתכונות תזונתיות רבות יחד עם אנזימי עיכול חיוניים המון פעמים נפגעים בעקבות תהליכי עיבוד שונים. תהליכים של טיגון עמוק או חימום בטמפרטורות גבוהות, שימור, הקפאה ותהליכי עיבוד נוספים יכולים ומשפיעים על אנזימים לעיכול ופוגעים בתפקוד שלהם. כך האנזימים האלה אינם מגיעים אל הקיבה, ויחד עם הפגיעה בערכים התזונתיים הנוספים, המזון קשה מאוד לעיכול ויכול לגרום לגזים, כאבים, עצירות וצורות אי נוחות נוספות. סנובף, מזונות מעובדים יכולים להוביל להחמרה במחלות כמו קרוהן, מעי רגיז, לפגוע ברמת החומציות בקיבה ועוד.

 

צריכת מזונות המכילים הרבה אנזימי עיכול

דרך מעולה לשפר את תפקודי מערכת העיכול ואפילו לעזור ולשפר מצבים שונים כמו מעי רגיז, נפיחות קבועה, עצירות, אפילו מחלות דלקתיות כמו קרוהן, ואפילו לתמוך בשיפור ואיזון רמות החומציות בקיבה היא באמצעות צריכה של מזונות עשירים באנזימים, יחד עם מזונות עשירים בויטמנים ומינרלים שתומכים בפעילותם, ויחד עם מזונות עשירים בסיבים לסיוע בעיכול. כל אלה יחד מאפשרים יציאות קבועות. ספיגה מיטבית של ערכים תזונתיים חיוביים מהמזון, שמירה על מערכת עיכול זורמת ונקייה ובאופן כללי הקלה באורח החיים.

 

אנזימי עיכול: סיכום

על מנת לשמור על איזון במערכת העיכול, וליהנות מהיתרונות המלאים של האוכל – צריך לשמור על איזון אנזימי העיכול. על ידי אכילת תזונה מאוזנת, עידוד של פעילות מערכת עיכול תקינה וצריכה של מזונות עשירים באנזימי עיכול אפשר להנות מיתרונות בריאותיים רבים, למנוע ולטפל בגזים, נפיחות, כאבים, מחלות כמו מעי רגיז ומחלת קרוהן ולשמור על איזון החומציות בקיבה.


לכל המאמרים >