תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

צליאק המדריך המלא: גורמים, תסמינים, דרכי טיפול, וממה כדאי להימנע?

מחלת צליאק היא אינה מחלה שקטה, היא נחשבת לנפוצה מאוד ברחבי העולם, ורבים סובלים ממנה ונאלצים לחיות איתה במהלך חייהם. למרות שקיים ידע רב על המחלה, עדיין נשאלות שאלות רבות, ביניהן השאלה הנפוצה: מה אסור לאכול במקרה של צליאק? חומרת המחלה משתנה מאוד בין אדם לאדם, ואנשים רבים מתנהלים עם הסימפטומים ללא כל התערבות רפואית. יחד עם זאת, ישנן דרכים רבות לשים לב למצב ולטפל בו בצורה אחראית ויסודית. מאמר זה ידון בכל מה שצריך לדעת על מחלה זו.

 

מה זה צליאק?

מדובר על מחלה אוטואימונית הפוגעת במעי הדק, שהוא החלק בגוף בו נספגים חומרים מזינים כמו חלבון, פחמימות ושומנים. במקרה של צליאק עיכול גלוטן – חלבון המצוי בחיטה, שעורה ושיפון – מביא לכך שהמערכת החיסונית מזהה אותו כאיום ותוקפת את תאי המעי, כלומר, המחלה נגרמת עקב תגובה חיסונית לא תקינה לגלוטן. נזק זה מביא לחוסר ספיגה של חומרים מזינים, וזה גורם לתסמינים לא נעימים היכולים להימשך לאורך זמן רב לאחר צריכת הגלוטן. על פי ההערכות, כאחוז אחד עד שלושה מאוכלוסיית העולם סובל מהמצב – אך רבים נשארים חסרי אבחון צליאק, ונאלצים להתמודד עם המחלה ללא ידיעה.

 

גורמים לצליאק

כיום, אין גורם אחד בלבד שידוע כמוביל למחלת צליאק. על מנת לחלות במחלה זו, יש מספר גורמים שצריכים להיות מעורבים. כך למשל, ידוע שגורם עיקרי למחלה הוא תורשה, וכמעט כל מי שיחלה במחלה זו נושא גן ספציפי המשותף לחולים. מעבר לכך, חייב להיות מעורב במחלה גם גורם סביבתי, שהוא חשיפה לגלוטן, וכמובן גם גירוי המערכת החיסונית. אלו הם הגורמים העיקריים למחלה הידועים כיום, אך הם נדרשים להופיע יחד על מנת להוביל להופעת המחלה עצמה.

חשוב להדגיש כי רבים מתבלבלים בין מחלה זו לבין רגישות לגלוטן, אך צליאק היא דלקת במעיים באנשים הרגישים לכך מבחינה גנטית. מדובר על תהליך בו בעקבות אכילת גלוטן, מערכת החיסון תוקפת את המעי הדק, שהוא שטח הספיגה של הגוף, ונוצרת דלקת במעי הדק שמתבטאת גם בנזק תפקודי, המשפיע על חיי היום יום. לעומת זאתרגישות לגלוטן מתפתחת ככל הנראה כתוצאה מאי סבילות לפרוקטונים ולמעכבי עמילאז וטריפסין הנמצאים בחיטה, ומטרתם לתרום להגנה טבעית מפני מזיקים ופתוגנים. אי סבילות זו יוצרת דלקת במערכת העיכול.

צליאק תסמינים

התסמינים השכיחים ביותר של צליאק הם בעיות במערכת העיכול כדוגמת נפיחות, גזים, עצירות, כאבי בטן וגם שלשולים תכופים. ישנם תסמינים פוטנציאליים רבים אחרים, וחשוב לפנות לרופא בעת הופעת תסמינים אלו. כך למשל, יכולים להיות התכווצויות של הבטן, אשר לרוב יופיעו כתגובה למצב של נפיחות בבטן. תסמינים נוספים הקשורים למערכת העיכול יכולים גם לכלול פגיעה בספיגת מזון והגעה למצב של תת משקל. בנוסף, תסמינים נוספים של צליאק, הנחשבים לכלליים יותר, יכולים להיות עייפות כרונית, מחסור בברזל (אפילו עד להופעת אנמיה), פגיעה בגדילה ובהתפתחות (במקרה ומדובר על צעירים) ועוד.

 

אבחון צליאק: איך בודקים צליאק?

אבחנת צליאק מבוססת על נוכחות גורמים רבים. ראשית, כמו בכל אבחון, יש לעבור תשאול ומעבר על תסמינים שונים והשפעותיהם על התפקוד היומי. לאחר מכן, יש מספר בדיקות שניתן לבצע למטרת אבחון צליאק. הראשונה היא בדיקת דם, בה בודקים בעיקר הימצאות נוגדנים הנוצרים בתגובה האוטואימונית. בדיקה זו אינה מוחלטת וודאית, כיוון שיכול להיות שמדובר במקרה של הימנעות מגלוטן. מעבר לכך, ניתן לעבור בדיקת ביופסיה. לאחר כל אלו, במידה וקיים ספק, ניתן לעבור בדיקה גנטית. אם אתם שואלים את עצמכם במקרה של מחלת צליאק מה אסור לאכול, חשוב שתדעו כי ניתן לאשש שמדובר על מחלה זו באמצעות בדיקה של מה אסור לאכול. במקרה זה מומלץ להיצמד לדיאטה נטולת גלוטן.

 

האם ניתן למנוע מחלת צליאק?

באופן רעיוני, ניתן למנוע את המחלה באמצעות בדיקות גנטיות מקיפות למציאת הגן המקושר למחלה זו, והימנעות מוחלטת מחשיפה לגלוטן. כיוון שדבר זה כמעט בלתי אפשרי ודורש התעסקות רבה, במקרה של הופעת סימפטומים של צליאק מומלץ לגשת לביצוע אבחון צליאק, לשאול, במידה ומדובר על מחלת צליאק מה אסור לאכול, לעקוב אחרי דיאטה נכונה, לגשת לטיפול ולשמור על אורח חיים בריא.

 

צליאק טיפול

הטיפול בצליאק כרוך בסילוק תזונתי מוחלט של גלוטן. לאחר מכן, על המטופלים לצרוך תזונה נטולת גלוטן עשירה בסיבים וויטמינים. חשוב להימנע משילוב גלוטן בתזונה תוך שמירה על דיאטה מאוזנת ומודרכת על ידי מומחה. מלבד זאת, אין צורך בטיפול תרופתי נוסף.

 

לסיכום…

מחלת צליאק היא מצב חמור הנגרם על ידי תגובה חיסונית לא תקינה לגלוטן. חולים צריכים לבצע אבחון צליאק, להקפיד על תזונה נטולת גלוטן ולצרוך תזונה מאוזנת ועשירה באבות המזון.

 


לכל המאמרים >