תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

עצירות אחרי לידה – איך עוצרים את זה?

עצירות היא אחת מתופעות ההריון והלידה שלא תמיד מדברים עליה, אבל מדובר בתופעה מאד נפוצה בקרב נשים רבות. כאשר מדובר בעצירות אחרי לידה הכוונה למצב בו יש שינוי בהרגלים של היציאות שלנו. השינוי יכול לבוא לידי ביטוי במספר נמוך יותר של יציאות לשבוע, שינויים במרקם הצואה, כאשר בדרך כלל היא תהפוך קשה יותר, בתחושה של חוסר התרוקנות מלאה או כאשר נדרש מאיתנו מאמץ גדול בכדי להתרוקן. כדי לדעת אם את סובלת מעצירות צריך להתייחס גם לתדירות היציאות שלך בשוטף, בכדי לדעת אם השינוי אכן משמעותי.  יש מי שרגילה לשלוש יציאות ביום ויציאה אחת נוספת שתרגיש שיוצאת לה לא בצורה טבעית ויש מי שמראש רגילה ליציאה אחת מידי כמה ימים.  עצירות יכולה לנבוע מבעיות תפקודיות שונות, כמו בעיה בתפקוד התקין של המעי הגס, או בגלל מקורות חיצוניים הקשורים באורח החיים של המטופלת – תזונה לא מותאמת, העדר פעילות גופנית, שתיה לא מספקת ועוד.

מדוע בעצם מתרחשת עצירות אחרי לידה?

עצירות היא תופעה נפוצה גם ללא קשר להריון ולידה אבל עצירות שלאחר הלידה היא תופעה נפוצה מסיבות ייחודיות לתקופה הזו של החיים, יש מספר סיבות לכך:

  1. פחד – פעמים רבות במהלך הלידה נגרמים כאבים באזור האגן התחתון ואז ישנו חשש להתרוקן. הכאבים יכולים להופיע בעקבות תפרים שבוצעו עקב חתך או קרע בלידה, טחורים שצצים בסוף ההריון או לאחר הלידה, בטן חלשה בעקבות ניתוח קיסרי ועוד. כל אלו עלולים לגרום לאישה לחץ וחרדה מפני פעולת ההתרוקנות, פחד ללחוץ חזק מדי וכן הלאה. ככל שהאישה חוששת יותר להתרוקן כך לצערי גם תהליך ההתרוקנות הופך לקשה יותר ופחות תכוף.
  2. שינויים תזונתיים – אישה אחרי לידה לא תמיד מצליחה לאכול באופן מאוזן ומסודר, תזונה לא בריאה או שגרתית של האישה יכולה להיות סיבה הגיונית לעצירות. כמו כן בכדי לשמור על תהליכים תקינים של התרוקנות יש לשתות מספיק נוזלים מים וחליטות טבעיות, דבר שגם הוא לא תמיד פשוט לעשות כשיש בבית תינוק קטן. שינויים פתאומיים בתזונה עלולים להוביל לתופעות של גזים, עצירות שיובילו לכאבי בטן ועוד.
  3. חוסר בשעות שינה – גם עייפות וחוסר פניות עלולים להוביל לקושי בהתרוקנות שעלולים לגרום לעצירות.
  4. חולשה בשרירים של רצפת האגן – פעולת ההתרוקנות דורשת מאמץ מהשרירים של רצפת האגן. אותם שרירים שמאומצים מאד במהלך הלידה ועלולים להחלש לאחריה והם אלו שיכולים לגרום לקשיים בהתרוקנות.
  5. תופעות שאינו קשורות ישירות להריון וללידה – בלי קשר לתופעות הספציפיות לתקופה זו, יתכן ואת סובלת מעצירות מסיבות אחרות כמו תת פעילות של בלוטת התריס, מחלות הקשורות למעיים, זיהומים שונים של מערכת העיכול, מחלות נוירולוגיות, שימוש בתרופות מסוימות ועוד.הכירו מגוון טיפולים מעולם הרפואה האלטרנטיבית שיקלו עליכם.

    לפרטים ויצירת קשר: 074-7690918

איך אדע אם אני סובלת מעצירות אחרי לידה?

ישנן כמה דרכים לאבחן שאכן מדובר במקרה של עצירות אחרי לידה. מספר היציאות יורדת משמעותית לפחות משלוש יציאות בשבוע. כרבע מהיציאות דורשות מאמץ פיזי והיציאות שיוצאות הן קשות או גושיות. כאשר ברבע מהיציאות ישנה תחושה של חוסר התרוקנת וכאשר יש צורך בעזרה נוספת בכדי להתרוקן (דוגמת חוקנים). חשוב לציין שעצירות היא סובייקטיבית לעיתים מכיוון שעבור אחת יציאה אחת מידי כמה ימים היא בגדר הנורמה בעוד אחרת תהיה רגילה להתרוקן פעמיים ואפילו שלוש פעמים ביום.

עצירות אחרי לידה – איך עוצרים את זהאיך הרפואה הסינית יכולה להקל על עצירות אחרי לידה?

אחרי הלידה אנחנו פעמים רבות מחפשות אחר פתרונות טבעיים לבעיות רפואיות שונות כדי לא להתערב בפעילותו הטבעית של הגוף ולא לפגוע באפשרות להניק את התינוק החדש. במקרה כזה הרפואה הסינית לצד הרגלים בריאים יכולה לעזור משום שאינם מערבת חומרים או טיפולים שאינם טבעיים.

  1. הקפדה על תזונה מאוזנת – אם את חושדת שאת סובלת מעצירות חשוב להקפיד לאכול מזונות שמעודדים התרוקנות דוגמת מזונות סיביים, מיץ שזיפים או שזיפים מיובשים למאכל ועוד. חשוב להקפיד גם על שתיה מוגברת של נוזלים מים וחליטות מותאמות אישית, שעוזרים בתהליך ההתרוקנות.
  2. שילוב פעילות גופנית מתונה לאחר משכב לידה – מהרגע שמתאפשרת פעילות גופנית מומלץ לשלב אותה באופן מתון. פעילות גופנית יכולה לעודד את תנועתיות המעיים ומערכת העיכול כולה, במיוחד לאחר ארוחות. אפילו הליכה קלה יכולה לעזור לקדם ולשפר את עניין ההתרוקנות.
  3. סביבה נטולת מתחים – לחץ וחרדה משפיעים מאד על מערכת העיכול שלנו ועל פעילות הבטן. מומלץ לשמור על אווירה רגועה ככל האפשר ולעסוק בפעילויות שמעודדות רוגע כמו מדיטציה, מנוחה טובה, פעילות גופנית מתונה, נשימות ועוד. 
  4. דיקור סיני – פעולתו של הדיקור נועדה לשחרר חסימות בגוף ולאזן את המערכות השונות. כאשר מערכת העיכול, המעיים וכל המערך הזה מרגישים חסומים דיקור סיני יכול לעזור מאד לשחרור ולהקל. הרפואה הסינית מקלה גם על תחושות של סטרס ולחצים ולכן תורמת לשיפור הן מהבחינה הזו.
  5. שימוש בצמחי מרפא טבעיים – צמחי מרפא יכולים לעזור לתהליך העיכול וההתרוקנות, לדוגמה חליטות קמומיל או שומר יכולות להקל ולזרז את תהליך פעולת המעיים והרגעתם. 

אם את אחרי לידה ואת חוששת כי הינך סובלת מעצירות – אין כל סיבה לסבול! אפשר למצוא דרכים שונות להקל עלייך בתקופה העמוסה פיזית ורגשית הזו. אני ממליצה לפנות ולקבל ייעוץ בהתאמה אישית עבורך ולמצוא את הדרכים שיקלו עלייך בתקופה החדשה והמיוחדת הזו


לכל המאמרים >